• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

اخبار ویژه

جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد

11
نماینده استانی صندوق توسعه و احیا خبر داد؛

آمادگی ۴۶ بنای تاریخی یزد برای جذب سرمایه‌گذار مردمی

  • کد خبر : 6717
  • 27 آبان 1402 - 13:18
آمادگی ۴۶ بنای تاریخی یزد برای جذب سرمایه‌گذار مردمی
محسن نوه‌آقایی گفت: تمرکز اصلی صندوق بر مرمت و احیای بناهای تاریخی است و به هیچ عنوان نگاه اقتصادی به این بناها ندارد. دغدغه اصلی صندوق آن است که این بناها را به دست کسی بسپارد که اهلیت داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، محسن نوه آقایی، نماینده استانی صندوق در یزد، گفت: ما در یزد ۸۶ بنا داریم که ۲۶ بنا مصوبه هیئت دولت برای واگذاری دارد، ۶۰ بنا نیز مصوب رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی را دارد که به صندوق توسعه و احیا واگذار شده است.
او افزود: از این ۸۶ بنا ۱۰ بنا در مرحله طراحی و مرمت قرار دارد و ۱۲ بنا در حال بهره‌برداری است و ۴۶ بنا هم تا پایان امسال جهت جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری مردمی، وارد مزایده شده و به کمک مردم، احیا می‌شود.
این نماینده استانی تصریح کرد: یزد به ‌عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هكتار و مساحت حریم پنج هزار هكتار در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
او ادامه داد: تمرکز اصلی صندوق بر مرمت و احیای بناهای تاریخی است و به هیچ عنوان نگاه اقتصادی به این بناها ندارد. دغدغه اصلی صندوق آن است که این بناها را به دست کسی بسپارد که اهلیت داشته باشد.
وی به استقبال مردم و سرمایه‌گذاران از مشارکت در احیای بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: مشارکت و استقبال مردم بسیار چشم‌گیر بوده است به حدی که تمایل و تقاضای سرمایه‌گذاران بیش از توان و شرایط ما و تعداد بناهای در دسترس برای واگذاری است.
نوه‌آقایی اضافه کرد: البته با کمک مدیرعامل صندوق در تلاشیم تا ۶۰ بنایی که مجوز رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی را دارد، برای مزایده و واگذاری آماده کنیم تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای سرمایه‌گذاران باشیم.

آخرین وضعیت مجموعه تاریخی پردیس فهادان

نوه‌آقایی ادامه داد: دو بنای پردیس فهادان شامل خانه ملک‌زاده و حمام ابوالمعالی، به طور کامل، مرمت‌ و تجهیز ‌شده است و مشکلات موجود در سایر بناهای این مجموعه نیز رفع شده است.

حواشی رسانه‌ای

این نماینده استانی صندوق به برخی حواشی رسانه‌ای که درباره بناهای تاریخی یزد، هرچندوقت یکبار در رسانه‌های مجازی داخلی و خارجی منتشر می‌شود، اشاره کرد و گفت: مثال ما مثال قطاری است که در حال حرکت است و برخی به آن سنگ می‌زنند. مجموعه صندوق توسعه در دوره جدید، با یک تیم با تجربه، تلاش می‌کند پرونده‌هایی که راکد بوده را به جریان بندازد، طبیعی است که برخی حساسیت‌ها وجود داشته باشد، اما صندوق بر هدف اصلی خود متمرکز است و تلاش می‌کند بناهای تاریخی را پیش از تبدیل شدن به تلی از خاک و خاکستر، مرمت و احیا کند.
او در انتها خاطر نشان کرد: به علت تعدد بناهای تاریخی در یزد، با اهتمام صندوق توسعه احیا، یک نمایندگی در استان یزد ایجاد شده است و این نشان‌دهنده اهمیت و توجه خاص صندوق توسعه و احیا به اماکن تاریخی است که در یک استان یک نمایندگی تاسیس شده تا بتوانیم بدون کمترین مشکل، بناها را «در قالب قرارداد بهره‌برداری در مدت معین»، به بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران متعهد واگذار کنیم.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.