• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

اخبار ویژه

تبلیغات محیطی در محوطه بناهای تاریخی، ساماندهی می‌شود موزه مفاخر نیازمند مرمت اضطراری است/ درختان صد ساله در انتظار آب قنات آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی

10
مدیر کل میراث فرهنگی استان بوشهر تاکید کرد؛

احیای بافت تاریخی بوشهر سرعت می‌گیرد / راهی جز این نداریم که از ظرفیت صندوق استفاده کنیم

  • کد خبر : 6841
  • 29 آبان 1402 - 9:31
احیای بافت تاریخی بوشهر سرعت می‌گیرد / راهی جز این نداریم که از ظرفیت صندوق استفاده کنیم
دکتر اسماعیل سجادی‌منش مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر گفت: با توجه به کمبود منابع دولت برای احیای بناهای تاریخی، راهی جز این نداریم که از ظرفیت صندوق احیا در واگذاری بناها به بخش خصوصی استفاده کنیم که از این طریق هم اشتغال ایجاد می‌کند و هم بار مالی را از دوش دولت برمی‌دارد.

کاروان‌سرای مشیرالملک برازجان بوشهر، اخیرا به ثبت جهانی رسید. این کاروانسرا، اولین اثر ثبت‌شده جهانی در این استان است، اما بوشهر به دلیل سابقه تاریخی نسبتا طولانی، بناهای تاریخی زیادی دارد که چشم‌به‌راه مردم و سرمایه‌گذاران است تا پس از احیای دوباره، زندگی به این بناها بازگردد. دکتر اسماعیل سجادی‌منش مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر، در گفت‌وگو با ما، از ضرورت احیا و نگهداری بناهای تاریخی بوشهر گفت و خبر داد که از ۳۵۰ بنای تاریخی شهر بوشهر، ۹۰ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده‌ است. آنچه در ادامه می‌آید حاصل گفت‌وگوی ما با دکتر سجادی‌منش است.

 

* حدود ۴۰۰ بنای تاریخی در شهر بوشهر شناسایی شده است، چه تعداد از این ابنیه در حال مرمت هستند یا اینکه مزایده آن انجام شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند؟

 با ورود و شروع کار دولت سیزدهم، مرمت و احیا بناها و محوطه­‌های تاریخی استان بوشهر در دستورکار قرار گرفت. میراث فرهنگی استان بوشهر، ۱۶ بنا در اختیار دارد که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را داشتند که تعدادی از این بناها در دوره قبل واگذار شده بود. تاکنون ۸ بنا از این بناها واگذار شده که به‌دلایل مختلف، ازجمله تورم، کم‌توجهی در انتخاب سرمایه‌گذار، یا مشکلات اقتصادی آن‌ها، یا مرمت‌ها نیمه‌کاره رها شده یا اصلاً آغاز نشده است. بنابراین، با دعوت از سرمایه‌گذاران این ۸ بنا و با مذاکراتی که با آن‌ها انجام شد، بعضی از بناها را به دولت بازگرداندیم تا بتوانیم براساس شرایط جدید، برای جذب متقاضی فراخوان عمومی صادر کنیم. درمورد بعضی از بناها هم تصمیم بر این شد که به شیوه‌های مختلف، برای آن‌ها تسهیلاتی فراهم کنیم تا فرآیند مرمتشان انجام شود. درمورد ۸ بنای دیگر هم که تاکنون تعیین‌تکلیفی برای آن‌ها نشده بود، در این جلسه صحبت‌هایی مطرح، و تصمیم گرفته شد از طریق صندوق توسعه و احیا و با همکاری استان، فراخوان عمومی صورت گیرد. در این خصوص در تلاش هستیم در بازه زمانی یک تا دو هفته درمورد این چهار بنا به جمع‌بندی برسانیم.

 

* برای تأمین اعتبارات و تسویه برخی از بدهی‌های میراث فرهنگی استان بوشهر اقداماتی انجام شده، این اقدامات چه بوده است؟  

در حوزه احیاهای بناهای تاریخی اعتبارات خوبی در دولت سیزدهم پیش‌­بینی شد که بر اساس آن توانستیم از مجموع ۵۴ میلیارد تومان بدهی مبلغ ۴۰میلیارد تومان را تسویه کنیم. در این میان، برخی از بناها که مورد توجه و استقبال مردم بود و لازم بود مرمت آن‌ها در اولویت قرار بگیرد؛ مانند موزه رئیس علی دلواری که مبلغی حدود ۲۵میلیارد تومان برای مرمت آن پیش‌بینی شد که از این مبلغ، حدود ۵میلیارد تومان آن، از اعتبارات استانی بوده است.

* در حوزه محوطه‌های جدید و کاوش‌های باستان‌شناسی چه اقداماتی در این استان انجام شده است؟

در این زمینه، برای اولین­بار هم‌زمان پنج منطقه را از شمال تا جنوب استان مورد بررسی قرار داده‌­ایم که خروجی این مطالعات در نشریات معتبر چاپ و ارائه می­شود. نکته قابل‌توجه این است که در حوزه میراث فرهنگی تحول بزرگی رخ داده است؛ در حوزه بافت تاریخی شهر بوشهر در سفر دوم رئیس‌جمهور، مبلغی حدود ۱۵۰میلیارد تومان اعتبار پیش­بینی شد و ۳۰ میلیارد تومان متمم سفر اول پیش‌­بینی شد در حال حاضر اعتباری که برای بافت تاریخی در سطح استان و در سفر دوم ریاست جمهور و در کمیته بررسی شهرستان‌ها پیش‌­بینی شده امیدواریم به عدد ۲۵۰ میلیارد تومان برای امسال برسد و بتوانیم تحول بزرگی را در حوزه احیای بناهای تاریخی در استان بوشهر و محوطه­‌ها انجام دهیم.

 

* پیش از این، از دریافت ۶۵ سند برای بناهای تاریخی استان بوشهر گفته بودید، به‌طورکلی شرایط مالکیت بناهای تاریخی این استان به چه شکلی است؟

متأسفانه تعداد زیادی از بناها و محوطه­‌ها در استان بوشهر بدون سند بودند و گواهی بند دال آنان گرفته نشده بود. با توجه به دستورات مقام عالی وزارت درمورد نگهداری اموال، املاک و بناهایی که مالیکت آن برای بیت‌المال است، در این استان تحول خوبی اتفاق افتاد. در یک سال اخیر، علاوه بر ۵ سندی که پیش از این داشتیم، توانستیم برای ۶۵ بنای دیگر سند دریافت کنیم. با این حساب در حال حاضر چیزی حدود ۹۸ درصد از بناها و املاک سنددار شده­‌اند. یکی از این بناها که در دستورکار قرار دارد، عمارت ملک در شهر بوشهر است که امیدواریم با کمک دستگاهای مربوطه بتوانیم این بنا را به وضعیت سابق خود برگردانیم.

 

* شما به‌تازگی کتابچه‌ای در خصوص سرمایه‌گذاری تهیه کرده‌اید. این کتابچه با چه سازوکاری تهیه شده و همچنین فعالیت‌های دیگری هم درزمینه افتتاح پروژه داشتید. کمی از جزئیات این دستاوردها بگویید.

در آغاز فعالیت ما در مجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر، با درایت و نگاه ویژه جناب مهندس ضرغامی و آقای دکتر دارابی در حوزه گردشگری و احیای بناهای تاریخی، تحولات بزرگی شکل گرفت. بعضی از بناهای این استان شرایط واگذاری به بخش خصوصی داشت که توانستیم احصا کنیم. همچنین کارگروه ویژه­ای متشکل از همکاران و پرسنل باتجربه‌‌ای که در اداره کل داشتیم ایجاد کردیم و توانستیم از پتانسیل‌های موجود استفاده کرده و با کسب تجربه و دانش از سایر استان­هایی که در شمال و جنوب کشور از نظر ویژگی ساحلی با ما مشترک بودند، کتابچه سرمایه­گذاری تهیه کنیم. در این کتابچه ۲۸۲ فرصت سرمایه‌گذاری و همچنین ۶۲ بسته سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران ارائه شده است. همچنین باید این نوید را بدهم که در سال گذشته حدود ۳هزارو۵۰۰ تا ۳هزارو۶۰۰میلیارد تومان سرمایه­گذاری برای افتتاح پروژه و کلنگ‌زنی انجام شد. از طرفی، هدف‌گذاری ما برای امسال پنج هزارو پانصد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه احیای بناهای تاریخی با رویکرد گردشگری و پذیرایی توسط بخش خصوصی است.

 

* ارزیابی شما از رویکرد صندوق توسعه و احیا در دوره کنونی چیست و چه مطالباتی از همکاران صندوق دارید؟

ما توجه ویژه جناب آقای مهندس ضرغامی به نقاط مهم وزارتخانه ازجمله صندوق توسعه و احیا که هم در احیای بناهای تاریخی و هم احیای فرش دستباف و صنایع دستی بسیار کارآمد است، و همچنین رویکرد دولت سیزدهم که تعامل بیشتر صندوق با استان­هاست، را به فال نیک می­گیریم. همچنین با جلسه­‌ای که با مدیرعامل صندوق توسعه و احیا، جناب آقای دکتر طلایی داشتیم، توانستیم درمورد بناهایی که پیرامون آن‌ها اختلاف‌نظری بین اداره کل استان و صندوق وجود داشت، به تفاهم مشترک برسیم. با توجه به هدف اصلی صندوق که احیا بناهای تاریخی است و ظرفیت بزرگی که در این راه دارد و با توجه به کمبود منابع عمرانی در سطح تملک دارایی در سطح وزارت خانه و سطح استان­ها برای احیای بناهای تاریخی، راهی جز این نداریم که از ظرفیت صندوق احیا در واگذاری بناها به بخش خصوصی استفاده کنیم که هم اشتغال ایجاد می­کند و هم بار مالی را از دوش دولت برمی‌دارد و همچنین قواعد دست‌وپاگیر از جلوی راه سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران برداشته می‌شود؛ این نگاه صندوق را در دوره جدید به فال نیک می­‌گیریم. به‌خصوص اینکه در همین دوره جدید، درمورد تعداد زیادی از بناها که مورد اختلاف یا دچار عدم واگذاری در دوره­‌های گذشته بودند به تفاهم رسیدیم و امیدواریم این شکل از تعامل و تفاهم صندوق احیا با مدیران سایر استان­ها نیز ایجاد شود.

 

* یکی از نمادهایی که استان بوشهر به‌واسطه آن شناخته می­‌شود، عمارت حاج ‌رییس است، امکانات و برنامه­‌های شما برای احیا، راه‌­اندازی و بهره‌برداری از این عمارت چیست؟

استان بوشهر و شهر بوشهر بناهای بسیار زیبا و ویژه­ای از زمان قاجار دارد. این استان ۳۸ هکتار بافت تاریخی دارد که یکی از بناهای تاریخی شاخص و نامی استان، عمارت حاج رییس است که متعلق به یک تاجر بسیار خوش­نام است. این بنای بسیار بزرگ و زیبا، با حدود ۶هزار متر زیربنا، ۴۵ اتاق و تالارهای مختلف دارد و چهار اتاق دارد. از یک منظر به‌سمت دریاست و به کانال کشتی‌رانی استان بوشهر ظاهر بسیار زیبا داده و از منظر دیگر چون در بلندی قرار گرفته، شرایط خاص، زیبا و استراتژیکی دارد. در دهه هشتاد این عمارت توسط سازمان میراث فرهنگی استحکام‌بخشی شد که متأسفانه به‌علت نبود منابع مالی در اداره کل استان و مجموعه میراث فرهنگی سابق، این بنا رها و دچار مشکلات شدیدی شد. در دوره جدید با نگاه ویژه­ وزارتخانه و ما در استان بوشهر، تصمیم گرفته شد که این عمارت را احیا کنیم. یکی از بسته‌های ما در کتابچه سرمایه­گذاری که پیش­تر اشاره کردم هم، همین موضوع حمایت از عمارت حاج رییس بود که با ارائه این بسته به سرمایه­‌گذاران مختلف در سطح استان و کشور، متقاضیان بسیار خوبی پیدا شد؛ این استقبال به ‌علت علاقه­مندی سرمایه­گذاران و همچنین ظرفیت­هایی است که این بنا در توجیه‌پذیری برای سرمایه­گذاری دارد. در این مورد هم به تعامل و تفاهم با صندوق توسعه و احیا دست یافتیم که بتوانیم در سریع‌ترین زمان فراخوان مربوط به عمارت حاج رئیس را اعلام کنیم. ما تلاش و رسالت خود را در جهت حفظ و نگهداری بناهای تاریخی استان بوشهر انجام خواهیم داد و امیدواریم بافت تاریخی بوشهر را به جایگاهی که در گذشته داشته، برسانیم.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.