• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

9
هفتمین مزایده صندوق توسعه و احیا در سال جاری برگزار شد؛

احیای پنج بنا در پنج استان / جذب ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار بخش خصوصی

  • کد خبر : 6837
  • 28 آبان 1402 - 11:04
احیای پنج بنا در پنج استان / جذب ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار بخش خصوصی
با برگزاری جلسه کمیسیون مزایده سرمایه‌گذاری در مرمت و احیای بناهای تاریخی، سرمایه‌گذاران پنج بنای قلعه صمصام در کرج، قسمتی از طبقه دوم میدان امام در اصفهان، خانه فخری راور در کرمان، گراند هتل در قزوین و خانه عطاردی در شاهرود مشخص شدند.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، جلسه بازگشایی پاکت‌های مزایده مشارکت در مرمت و احیای هشت بنای تاریخی، صبح امروز یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ در صندوق توسعه و احیا واقع در عمارت مسعودیه برگزار شد.
با برگزاری جلسه کمیسیون مزایده سرمایه‌گذاری در مرمت و احیای بناهای تاریخی، سرمایه‌گذاران پنج بنای قلعه صمصام در کرج، قسمتی از طبقه دوم میدان امام در اصفهان، خانه فخری راور در کرمان، گراند هتل در قزوین و خانه عطاردی در شاهرود مشخص شدند.
همچنین سه بنای خانه معبودی تبریز، حمام حاج رئیس تربت حیدریه و خانه فاطمی گرگان که امروز تعیین تکلیف نشد، به زودی وارد مزایدات بعدی صندوق توسعه و احیا شده و در صف جذب سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.
در جلسه امروز که با حضور شهاب طلایی، مدیر عامل و سایر مدیران و اعضای هیئت مدیره صندوق توسعه و احیا و همچنین نمایندگان دستگاه‌های نظارتی برگزار شد، پاکت‌های پیشنهادی مربوط به هشت بنای تاریخی گفته شده از طریق سامانه ستاد و در فرآیندی کاملا شفاف و قانونی بازگشایی شد.

هفتمین مزایده صندوق در سال جاری

در ابتدای این جلسه دکتر شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا گفت: موضوع احیای بناهایی تاریخی، با توجه به ظرفیت صندوق، برآمده از یک رویکرد تحولی است که دولت سیزدهم برای تسریع در مشارکت مردم در حفظ بناهای تاریخی دنبال می‌کند، چنان که امروز، ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲، شاهد برگزاری هفتمین مزایده سال جاری در صندوق هستیم.
طلایی با اشاره به تغییرات در روند کلی صندوق توسعه و احیا، بیان کرد: ما سعی می‌کنیم مزایدات مربوط به هر بنا، در همان استان مبدا برگزار شود. همچنین، مزایداتی که جنبه عمومی داشته و تمام کشور را در بر بگیرد، در خود صندوق برگزار می‌شود.
او ادامه داد: بعضا تک بناهایی نیز در استان‌های مختلف داریم که نیاز به تصمیم‌گیری سریع برای مشارکت مردمی دارند اما بسته سرمایه‌گذاری آن استان برای برگزاری مزایده، آماده نشده است و باید آن را وارد مزایده ملی کنیم.

برای بناهایی سرمایه‌گذار پیدا کردیم که چندین بار به مزایده رفته بودند

طلایی افزود: امروز بناهایی را برای مزایده آماده کردیم که مورد تاکید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها بودند. این بناها در سال‌های گذشته، چند بار وارد مزایده شده بودند، اما نتوانستند مشارکت سرمایه گذاران را جذب کنند.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا به جنبه‌ها و مزایای مختلف مرمت و احیای بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: یکی از این جنبه‌ها، کمک به وزارت میراث فرهنگی است، زیرا واگذاری بناها به بخش خصوصی برای مرمت و احیا، هزینه‌های نظارت بر احیا و مراقبت از این بناها را کاهش می‌دهد.
طلایی خاطر نشان کرد: اثرات اقتصادی بناهای احیا شده بر محیط اطرافشان نیز قابل توجه است‌، چرا که احیای یک بنای تاریخی، می‌تواند مکانی را که از نگاه سرمایه‌گذار بخش خصوصی، متروکه محسوب می‌شود، زنده کند و موجب رشد سرمایه‌گذاری و ترغیب سرمایه‌گذاران برای مشارکت در احیا و بهره‌برداری از دیگر بناها شود.

اثر دومینوی احیا در بافت‌های تاریخی / نمونه موفق خانه سرخه‌ای در تبریز

این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی با تاکید بر اثرات مثبت و سازنده احیای بناهای تاریخی، با ذکر یک نمونه از این اثرات، اظهار کرد: احیای خانه سرخه‌ای در تبریز که در گذشته به بخش خصوصی واگذار شده و احیا شده بود و مهندس ضرغامی، وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در اردیبهشت‌ماه سال جاری برای افتتاح به آنجا سفر کرده بودند، موجب شد تا چند بنای دیگر در مجاورت این خانه نیز که تحت مالکیت بخش خصوصی بود، مرمت و احیا شوند.
او ادامه داد: خرسندیم که موجی از احیای بناهای تاریخی که در مجاورت خانه سرخه‌ای وجود دارد، شکل گرفته است و این، همان اثری است که احیای یک بنای تاریخی، می‌تواند در بافت اطراف خود برای جای بگذارد.
طلایی در انتها با اشاره به تسریع روند مزایدات در رویکرد جدید صندوق توسعه و احیا، تصریح کرد: تسریع روند برگزاری مزایدات، همراه با رعایت جوانب و اصول قانونی مزایده و فرآیند واگذاری شفاف است و امیدواریم با ادامه این روند، در دولت سیزدهم، شاهد مشارکت هرچه بیش‌تر مردم در احیای بناهای تاریخی باشیم و دولت هم بتواند از ظرفیت‌های قانونی که برای این کار وجود دارد، استفاده کند و این بناها هرچه زودتر احیا شده و به چرخه خدمات فرهنگی کشور، اضافه شوند.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.