• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

22
تعیین کاربری پنج بنای تاریخی انجام شد؛

از خانه خلاق کودک تا احیای گرمابه‌های ایرانی

  • کد خبر : 5750
  • 13 تیر 1402 - 10:46
از خانه خلاق کودک تا احیای گرمابه‌های ایرانی
در شورای عالی فنی و اقتصادی صندوق توسعه و احیاء در خصوص تعیین کاربری بناهای کارخانه حناسایی بم، خانه صدیق دامغان، خانه غروی بروجرد، خانه فخری راور و عمارت موسی‌خانی شهربابک تصمیم‌گیری شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری اماکن تاریخی و فرهنگی، جلسه شورای فنی و اقتصادی با هدف تعیین کاربری پنج بنای تاریخی، یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۲، در عمارت مسعودیه برگزار شد.

در این جلسه که مدیران صندوق توسعه و احیا، مسئولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین متخصصان دانشگاهی در حوزه مرمت و احیا حضور داشتند، ضمن بررسی جنبه‌های مختلف بناها از نظر تاریخی، فرهنگی، محلی، معماری و فنی،تعیین کاربری این پنج بنای تاریخی و فرهنگی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در جلسه شورا چه گذشت؟

صندوق توسعه و احیا بر اساس قانون، متولی اصلی تعیین کاربری بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی است و در انجام ماموریت های خود،‌بنا بر اختیارات قانونی خود و با رعایت مصالح و منافع ملی و همچنین با استفاده از ظرفیت‌های تخصصی و کارشناسی عمل می‌کند.

شورای فنی و اقتصادی صندوق توسعه و احیاء پیش از این تصویب کرده بود که بناهای تاریخی باید حتی‌الامکان در راستای کاربری اولیه خود احیا شوند و کاربری اصلی آن تغییر نکند. لذا همین نظر تخصصی، اعضای شورا در جلسه امروز به صندوق اجازه دادند که ماموریت احیای تاریخی حمام‌ها را با رویکرد احیای «هویت گرمابه ایرانی» دنبال کند، به نحوی که این رویکرد، نگاهی سرزمینی و جامع داشته باشد و به صورت تک‌بنا به این ماموریت نگاه نشود بلکه همه را یکپارچه ببیند.

از نکات دیگر جلسه امروز این بود که در تعیین کاربری بناها، از پیشنهادهای کارشناسان استانی استفاده شد تا کاربری تعیین شده، بیشترین قرابت ممکن را با فرهنگ محلی داشته باشد. در جلسه امروز درباره پنج بنا تصمیم‌گیری شد که شرح آن در ادامه می‌آید.

کارخانه حناسایی بم، در خدمت توسعه صنایع دستی

رویکرد اصلی صندوق در تعیین کاربری بناها بر این سه اصل استوار است: حمایت از بناها در جهت حفظ کاربری، حمایت از سرمایه‌گذار در راستای حفاظت پایدار، و حمایت از شهر و بستر به  خاطر تاثیر مثبتی که احیای بنا در توسعه شهر و محرک‌های اجتماعی دارد. از همین رو شورا تصویب کرد که کارخانه حناسایی بم با کاربری حمایت از صنایع دستی و هنرهای سنتی این منطقه، احیا شود.

خانه صدیق دامغان، میزبان خانه خلاق کودک

خانه صدیق دامغان، یک مجموعه تاریخی ارزشمند مربوط به دوره قاجار است که داری نزدیک به ۸۰۰ متر زیربناست. این خانه که در دل خود از یک مجموعه حمام نیز برخوردار است با شماره ۲۲۷۵۳، ثبت ملی شده است.

در جلسه شورای عالی فنی و اقتصادی خانه صدیق در جهت ایجاد فضایی برای آموزش تجربه‌محور به کودکان و معرفی میراث ملی و فرهنگی به آنها، تعیین کاربری شد.

در این مجموعه تجربه حمام ایرانی به شکل تجربه‌محور و به همراه بازی و سرگرمی، به کودکان ارائه می‌شود و در عین حال کاربری اصلی بنا حفظ خواهد شد. خانه خلاق کودک، محلی برای آشنایی کودکان با میراث فرهنگی از طریق بازی و سرگرمی خواهد بود و می‌تواند به عنوان یک طرح خلاقانه در سایر مناطق کشور نیز اجرا شود.

خانه غروی بروجرد، محل سکونت اشخاص فرهنگی تاثیرگذار

در تعیین کاربری این خانه به دلیل وسعت اندک و قرار گرفتن در بین خانه‌های مسکونی، شورای عالی و فنی تصمیم گرفت کاربری این بنا را با اولویت اول، مسکونی اعلام کند و حق بهره‌برداری آن را به اشخاص تاثیرگذار فرهنگی واگذار کند یا به صورت ساخت، بهره برداری و واگذاری (BOT) به اشخاص واجد شرایط، داده شود. به نحوی که با انجام روند تشریفات قانونی، این خانه را به شخص حقیقی واگذار شده و آن را مرمت کند و برای چند سال بدون پرداخت هزینه، در آن ساکن شود.

طبق نظر شورا، حضور فرد به عنوان شخصیت فرهنگی در این مجموعه باید مبنای اصلی واگذاری باشد و در اعلام مزایده بهره‌برداری، میزان اجاره، مبنا نیست، بلکه میزان اهمیت و تاثیر گذاری فرد باید مدنظر باشد. در صورت امکان می‌توان این پروژه‌ها را به صورت BOLT نیز کار کرد و اجاره هم دریافت کرد.

کاربری دومی که برای این بنا پیشنهاد و مصوب شد، استفاده به عنوان فضای کافه گالری هنری بود. کاربری سوم نیز کاربری دانشگاهی و آموزشی است که در تعامل و همکاری با دانشگاه بروجرد می‌توان این کاربری را محقق کرد.

خانه فخری راور

در مورد خانه فخری که در شهر راور استان کرمان واقع شده است، به دلیل احتیاج به شناخت بیشتری از شهر و منطقه اطراف بنا وجود داشت، شورا تصمیم گرفت اطلاعات بیشتری در این زمینه گردآوری شود تا مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

عمارت موسی‌خانی شهر بابک

در مورد این عمارت، قرار بر این شد که مشاور سرمایه‎‌گذار، امکان‌سنجی اولیه را انجام دهد و کاربری اقامتی را به کاربری قبلی آن که فرهنگی پذیرایی خدماتی بوده است، اضافه کند.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=5750

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.