• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

اخبار ویژه

تبلیغات محیطی در محوطه بناهای تاریخی، ساماندهی می‌شود موزه مفاخر نیازمند مرمت اضطراری است/ درختان صد ساله در انتظار آب قنات آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی

6
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی:

استان مرکزی از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل می‌شود / هفت بنای تاریخی را از طریق صندوق توسعه و احیا وارد مزایده می‌کنیم

  • کد خبر : 6944
  • 07 آذر 1402 - 12:58
استان مرکزی از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل می‌شود / هفت بنای تاریخی را از طریق صندوق توسعه و احیا وارد مزایده می‌کنیم
مصطفی مرزبان، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: با احیای کاروان‌سراهای تاریخی این استان، قصد داریم تا ضریب ماندگاری گردشگران در استان را بالا برده و استان مرکزی را از یک معبر گردشگری به مقصد گردشگری مبدل کنیم.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، مصطفی مرزبان، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: استان مرکزی یکی از پرترددترین استان‌های کشور است و رتبه سوم را بین استان‌های کشور به عنوان پرترددترین مسیر گردشگران داراست. همچنین این استان در محور شمال به جنوب و شمال به شرق و غرب کشور نیز به عنوان یک محور مواصلاتی مهم به حساب می آید.

مرزبان ادامه داد: تردد زیاد در این استان، نشان می‌دهد گردشگران به این استان به عنوان معبر عبور و محل گذرشان نگاه می‌کنند. در سال‌های اخیر، با برنامه‌ریزی‌های هدفمند، سعی داریم تا این استان به عنوان یک مقصد گردشگری نیز مطرح شود و خوشبختانه آمار و ارقام نشان می‌دهد که به تحقق این هدف، نزدیک‌تر می‌شویم.

استان مرکزی در مسیر تبدیل شدن به مقصد گردشگری جذاب

او اضافه کرد: افزایش تعداد محل‌های اقامتی در استان، مانند اقامتگاه‌های بومگردی، مجتمع‌های بین راهی و گردشگری‌، برپایی بازارچه‌های صنایع دستی و احداث ۳۳ اقامتگاه بومگردی، از جمله این آمارهاست که حاکی از پیشرفت ما در زمینه تبدیل استان مرکزی به یک مقصد گردشگری است.

مرزبان ادامه داد: با توجه به اینکه ده محور مواصلاتی در استان داریم و بیش‌تر مناطق استان نیز شامل بافت روستایی است، ۲۴ روستای هدف گردشگری را در استان داریم و این حاکی از تلاش ما در راستای افزایش ضریب ماندگاری گردشگران در استان است.

این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: در بحث گردشگری و تاسیسات گردشگری می‌توان گفت که یکی از استان های پیشتاز هستیم که علی‌رغم این‌که شاید در صدور موافقت اصولی جزو برترین‌ها نباشیم، اما در درصد صدور موافقات اصولی که منتج به صدور پروانه بهره‌برداری می‌شود، جزو استان‌های پیشتاز هستیم.
او اضافه کرد: ۷۲ پروژه گردشگری داریم که مجوز احداث گرفتند و این ۷۲ پروژه، بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و اگر در سال‌های اخیر و با حمایت‌ها و تسهیلات و زیرساخت های لازمی که ما باید در اختیار سرمایه‌گذاران بگذاریم و به تعهداتمان عمل کنیم، آمار خوبی را در ثبت ورودی گردشگر و همچنین ماندگاری گردشگر خواهیم داشت.
مرزبان افزود: در صنایع دستی نیز جاذبه‌های خاصی داریم و با توجه به آثاری از هنرمندان ما از روستاها و شهرهای استان که به ثبت ملی و جهانی رسیده و همچنین با توجه به فاصله نزدیک با پایتخت کشور و مراکز گردشگری دیگری همچون اصفهان، پیش‌بینی می‌کنیم که تا چند سال آینده، این شعار مقصد گردشگری‌ شدنِ استان مرکزی، محقق شود.

هفت بنای تاریخی استان مرکزی، آماده شرکت در مزایده جذب مشارکت در مرمت و احیا

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: ما با همکاری سازنده‌ای که امسال و سال‌های گذشته با صندوق توسعه و احیا داشتیم، اتفاقات مثبتی در واگذاری بناهای تاریخی برای احیا و بهره‌برداری به بخش خصوصی رقم خورد. در سالهای گذشته، بیش از چهار بنا اعم از کاروان‌سرا و بنای تاریخی از طریق صندوق به بهره‌بردار برای مشارکت در مرمت و احیا واگذار شده است.

او اذعان کرد: امسال با تیم جدید صندوق توسعه و احیا و با بازدیدهای کارشناسان صندوق از بناها و ظرفیت‌های موجود در استان مرکزی، هفت بنا از طریق اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی برای برگزاری مزایده مشارکت در مرمت و احیا به صندوق پیشنهاد شده است و برخی از این بناها نیز هم‌اکنون دارای متقاضی برای مشارکت در مرمت و احیا است.

مرزبان خاطر نشان کرد: سال گذشته هم این بناها را از طریق ظرفیت‌های ماده ۲۷ قانون بودجه و اعتبارات سال ۱۴۰۲، مزایده‌ای برگزار کردیم اما متاسفانه متقاضی برای این بناها در استان نبود.‌ با جلسه مشترکی که با دکتر طلایی، مدیر عامل صندوق داشتیم، مقرر شد تا به صورت ملی و یکپارچه فرایند مزایده و جذب سرمایه‌گذار انجام شود. اکنون نیز این بناها از طریق صندوق در حال طی کردن مراحل کارشناسی است.

او ادامه داد: امیدواریم کاروان‌سراهای خشکه‌رود و ورده و همچنین حمام تاریخی مامونیه در زرندیه، کاروان‌سرای کهک دلیجان، خانه تاریخی معتمدالایاله آشتیان، بنای تاریخی آسیاب جفتی و کاروان‌سرای مشهد میقان جزو بناهایی هستند که در مرحله تکمیل اسناد مزایده جهت واگذاری به سرمایه‌گذار جهت مشارکت در مرمت و احیا هستند.

صندوق توسعه و احیا، تسهیل‌گر در جذب مشارکت مردمی در احیای بناهای تاریخی

مرزبان توضیح داد: ما سال‌های گذشته نیز همکاری‌هایی با صندوق توسعه و احیا، برای جذب مشارکت مردمی در مرمت و احیا داشتیم. اما با حضور مدیران جدید و کارآمد در صندوق، مزایده و جذب مشارکت مردمی که می‌توانست از طریق خود اداره کل استان نیز انجام شود، با پیشنهاد خود اداره کل استان مرکزی و استقبال دکتر طلایی، قرار شد کلیه مراحل واگذاری بناهای تاریخی از طریق صندوق احیا انجام شود.
او با بیان نقش مهم صندوق توسعه و احیا در جذب مشارکت مردمی، افزود: ورود صندوق احیا به فرآیند جذب مشارکت مردمی در مرمت و احیا، موجب تسهیل‌گری در جذب مشارکت مردمی و کوتاه کردن روند مزایده می‌شود.

مرکزی، استانی با تعدد کاروان‌سراهای شاه‌عباسی

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به عبور شاهراه اصلی از استان مرکزی، این استان از دیرباز محل پر رونقی برای احداث کاروان‌سرا بوده است. بیش از ۲۳ کاروان‌سرا در استان داریم که یازده مورد از آن‌ها به ثبت ملی رسیده است که قابلیت واگذاری را نیز دارد.

او اضافه کرد: ما بخشی از تسهیلات مورد نیاز سرمایه‌گذار را در اختیارشان قرار دادیم و با بودجه ای که خود سرمایه‌گذار و تسهیلات اعطا شده به او، این کاروان‌سرا احیا شد و اکنون از بوتیک هتل‌های خوب استان مرکزی است که هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است.

این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی اظهار کرد: اکثر کاروان‌سراها در تملک اداره کل استان بوده و موقعیت خوبی هم دارند. کاروان‌سرای دودهک دلیجان نیز از طریق صندوق به بهره‌بردار واگذار شد.

او افزود: کاروان‌سرای خشکه‌رود هم به علت مسیر و موقعیت مکانی خوبی که دارد، امسال آماده شرکت در مزایده و جذب مشارکت مردمی است و متقاضی هم برای سرمایه‌گذاری دارد.

مرزبان اضافه کرد: امیدواریم با هماهنگی های انجام شده با صندوق، کاروان‌سراهای ورده، خشکه رود، مشهد میقان و همچنین کاروان‌سرای کهک که از کاروان‌سراهای پیشنهادی اداره کل استان مرکزی جهت واگذاری به بخش خصوصی هستند، با برگزاری مزایده، به متقاضیان مشارکت در مرمت و احیا و بهره برداری واگذار شوند.

احیای کاروان‌سراها، کلید توسعه گردشگری در استان

مرزبان در پایان با اشاره به دغدغه مندی مدیران صندوق توسعه و احیا برای جذب مشارکت مردمی در جهت احیای هرچه زودتر بناهای تاریخی گفت: ممکن است به علت محل عبور بودن استان مرکزی برای گردشگران، میل چندانی به سرمایه‌گذاری در استان وجود نداشته باشد.

او ادامه داد: با احیای کاروان‌سراهای تاریخی این استان با جذب مشارکت مردمی و واگذاری به سرمایه‌گذار دارای اهلیت برای بهره‌برداری، با توجه به موقعیت خوبی که این کارون‌سراها دارند، میتوان ضریب ماندگاری گردشگر در استان را بالا برد و این امر، هدف مشترک اداره کل میراث فرهنگی استان و صندوق توسعه و احیاست.

لازم به ذکر است جلسه مشترک شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، مصطفی مرزبان، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی و حسین محمودی، معاون میراث اداره کل این استان، چهارم آذرماه ۱۴۰۲در عمارت مسعودیه برگزار شد.
گفتنی است در این جلسه، وضعیت بناهای صندوق در استان مرکزی بررسی شد و تصمیماتی نیز در خصوص تسریع روند احیای این بناها گرفته شد.

 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6944

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.