• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

7
سرمایه‌گذار بنای تاریخی سمنان خبر داد:

اقامت زائران حرم رضوی در کاروان‌سرای ایوانکی / این بنا در دهه فجر افتتاح می‌شود

  • کد خبر : 7245
  • 12 دی 1402 - 9:30
اقامت زائران حرم رضوی در کاروان‌سرای ایوانکی / این بنا در دهه فجر افتتاح می‌شود
زراعت‌کار، سرمایه‌گذار و بهره‌بردار کاروان‌سرای تاریخی ایوانکی گفت: با اتمام مرحله مرمت و تامین تجهیزات لازم، کاروانسرای ایوانکی هم اکنون آماده بهره‌برداری بوده و در دهه مبارک فجر، افتتاح می‌شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، زراعت‌کار با اشاره به قدمت چهارصد ساله این کاروان‌سرا گفت: آسیب‌های زیادی که از گذشته تا امروز به این بنا وارد شده بود، آن را به یک مخروبه‌ای تبدیل کرده بود.
او ادامه داد: ما در سال ۱۳۹۷، با مشارکت در مزایده، عهده‌دار مرمت و احیای این بنا شدیم و عملیات اجرایی را در اواخر سال ۱۳۹۷ آغاز کردیم، طول دوره مرمت این بنا حدودا پنج سال طول کشید. البته این عملیات در دوران کرونا به مدت یک سال به حالت نیمه‌تعطیل درآمده بود.
سرمایه‌گذار بنای تاریخی ایوانکی تصریح کرد: بیست اتاق کامل در مجموعه ایوانکی آماده بهره‌برداری است که دو اتاق از این اتاق‌ها، اتاق شاه‌نشین یا وی‌آی‌پی است و با افتتاح در بهمن‌ماه سال جاری، آماده خدمت‌رسانی به مردم می‌شود.

افتتاح کاروان‌سرای ایوانکی، کلید رونق منطقه

بهره‌بردار این کاروان‌سرای شاه‌عباسی با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی در شهر ایوانکی، خاطر نشان کرد: عدم وجود یک فضای اقامتی مناسب، تالار پذیرایی و رستوران از مشکلات قابل توجه این شهر است و باید فضایی فراهم شود تا خانواده‌ها و خصوصا زائرانی که به سمت مشهد مقدس در حال حرکت‌اند، بتوانند از آن استفاده کنند.
او اضافه کرد: انشعاب لوله آب نیز در این منطقه وجود نداشت و اداره آب و فاضلاب نیز نتوانست آن را تامین کند و مجبور شد از منطقه شهری تا ایوانکی را به طول حدودا یک کیلومتر و با اعتباری که اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در نظر گرفت، لوله‌گذاری کند.
زراعت‌کار یادآور شد: ایوانکی از محدود بخش‌های کشور است که در مجاورت سه شهرک صنعتی قرار داشته و از آنجایی‌که افراد صنعتگر هنگام تردد به پایتخت کشور به فضای استراحتگاهی و رفاهی بین‌راهی نیازمندند. با افتتاح کاروان‌سرای ایوانکی، این افراد می‌توانند در این مجموعه اقامت داشته و استراحت کنند.
این سرمایه‌گذار بیان کرد: ظرفیت توسعه و گسترش فعالیت‌ها و خدمات رفاهی و گردشگری در کنار بهره‌برداری از ایوانکی وجود دارد که پس از افتتاح این کارون‌سرا و بهره‌برداری از آن، باید شرایط موجود را بررسی کرده و برای این امر، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

حل مشکلات دسترسی جاده‌ای ایوانکی، نیازمند توجه مسئولان

زراعت‌کار با بیان اینکه تامین آب، برق و گاز از شرایطی است که مالک بنا طبق شرایط قرارداد اجاره باید انجام دهد، گفت: این امور با تاخیر زیادی انجام شد، اما هم اکنون این مشکلات برطرف شده و امیدواریم تا مسئولان، اقدامات لازم را در جهت رفع مشکلات جاده‌ای نیز انجام دهند.
او با اشاره به عدم وجود فضای مناسب اقامتی و پذیرایی در شهر ایوانکی گفت: با احیا و افتتاح کاروان‌سرای ایوانکی برای بهره‌برداری، این مشکلات رفع خواهد شد و مشکل اقامت و استراحت بین راهی زائران حرم رضوی نیز برطرف می‌شود.این بهره‌بردار افزود: مشارکت در مرمت و احیای بنای ایوانکی، بیش از هر انگیزه‌ دیگری، کاملا از روی عِرق و علاقه بوده و این منطقه، زادگاه بنده است.
او ادامه داد: بنده به سرمایه‌گذاری در حوزه بناهای تاریخی علاقه‌مندم و با توجه به تجربه‌ای که در مرمت و احیای ایوانکی کسب کرده‌ام می‌توانم با آمادگی بهتری در دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرکت کنم.
زراعت‌کار در انتها به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌‌هایش در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: برای توسعه صنعت گردشگری فعالیت‌هایی را مانند احداث هتل پنج ستاره در کیش، انجام داده‌ایم و سعی می‌کنیم تا سهامداران این هتل و دیگر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که با آنها همکاری می‌کنیم را برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در احیای بناهای تاریخی ترغیب کنیم.
گفتنی است کاروان‌سرای شاه عباسی ایوانکی، مربوط به دوره صفویه بوده و اولین منزلگاه کاروان‌هایی بود که از تهران عازم خراسان می‌شدند. این بنای تاریخی در شانزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۷۵، با شماره ثبت ۱۷۶۳، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=7245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.