• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

اخبار ویژه

برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد همکاری صندوق توسعه و احیا و وزارت کشور در احیای بناهای تاریخی

19
در بازدید نوروزی استاندار قزوین مطرح شد؛

سعدالسلطنه؛ ظرفیتی برای شکوفایی اقتصادی

  • کد خبر : 2099
  • 06 فروردین 1401 - 7:07
سعدالسلطنه؛ ظرفیتی برای شکوفایی اقتصادی
در سومین روز از نوروز 1401، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین، به‌همراه تعدادی از مسئولان استانی و شهری از سرای سعدالسلطنه و بازار صنايع دستى اين مجموعه بازدید کرد.
  • پایگاه خبری صابتا- کاروانسرای سعدالسلطنه، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر قزوین است که هر ساله میزبان گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد.  نوروز امسال نیز، این مجموعه تاریخی در فهرست یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری قرار دارد.

در روز سوم فروردین ۱۴۰۱، علاوه بر مسافران، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین، به‌همراه تعدادی از مسئولان استانی و شهری از سرای سعدالسلطنه و همچنین معاونین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، از سرای سعدالسلطنه، بازار صنایع دستی، و ورکشاپ هنرمندان حجره‌دار این مجموعه بازدید کردند.

اعلایی استاندار قزوین، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه تاریخی، بر برنامه‌ریزی مناسب توسط مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین شهرداری قزوین جهت شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری این مجموعه تأکید کرد.

این اثر تاریخی ابتدا در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۱۶ با شماره ی ثبت ۱۰۲۱ در زیرمجموعه بازار قزوین ثبت شد، سپس در ۱۱ مرداد ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۸۹ به‌صورت مجزا به‌نام کاروانسرای سعدالسلطنه ثبت و بعدها گرمابه سعدیه با شماره ۱۲۵۹۸ در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ از کاروانسرا منفک شد.

این کاروانسرا از کامل‌ترین و وسیع‌ترین سراهای ایرانی محسوب می‌شود و عملیات مرمت این مجموعه نیز در قالب قرارداد، از طریق صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، در مرداد ۸۶، طی تشریفات قانونی مزایده، برای مرمت، احیا و بهره‌برداری با کاربری سیاحتی، اقامتی، اقتصادی، توریستی، به به سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قزوین واگذار شد. مساحت عرصه این بنا ۲۶‌هزار متر مربع است.

سعدالسلطنه بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهری در ایران است که با وسعتی حدود ۲/۶ هکتار توسط باقرخان سعدالسلطنه فرماندار قزوین در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته و از سراهای تودرتو و پیوسته به هم، تشکیل شده است.

سعدالسلطنه یا سرای سعدیه یکی از معدود کاروانسراهای ایران است که دارای چند حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و … است. بازارهای بسیاری در ایران هست که محل خرید و فروش مایحتاج مردم بوده اما سعدالسلطنه علاوه بر این امر محل اقامت تجار و بازرگانان بوده است.بازرگانانی که در آن زمان از سایر مناطق ایران به قزوین سفر می‌کردند، در سعد السلطنه سکنی می‌گزیدند. بنابراین، سعدالسلطنه یک بازار بین‌المللی برای تمام مردم بوده است.

قابل‌ذکر است که این بنا پس از بازدید کارشناسان ارزیاب یونسکو و مسئولان مرتبط در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، در یک قدمی ثبت جهانی قرار دارد.

 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=2099

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.