• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

19
گزارش سفر؛

بازدید مدیر عامل صندوق از چهارده بنای تاریخی استان مرکزی و کاشان + عکس

  • کد خبر : 5797
  • 24 تیر 1402 - 6:46
بازدید مدیر عامل صندوق از چهارده بنای تاریخی استان مرکزی و کاشان + عکس
دکتر شهاب طلایی با سفر به استان مرکزی و شهر کاشان از بناهای تاریخی و فرهنگی این مناطق بازدید کرد و در راستای تسریع فرآیند راه‌اندازی و بهره‌برداری این بناها، با مسئولان استانی گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی «صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری اماکن تاریخی و فرهنگی» در ابتدای این سفر دو روزه که سه‌شنبه و چهارشنبه، بیستم و بیست و یکم تیرماه ۱۴۰۲ انجام شد، مدیرعامل صندوق و هیئت همراه، طی جلسه با مصطفی مرزبان، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی، ضمن بررسی وضعیت ابنیه تاریخی استان، بر ضرورت احیای هر چه سریعتر این گنجینه‌های ملی تاکید کرد.

شهاب طلایی در این سفر از قلعه حاج وکیل (موزه صنایع دستی استان)، خانه تاریخی حسن‌پور و موزه مفاخر شهر اراک بازدید کرد و با سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران این اماکن  به گفت‌وگو پرداخت.

مدیر عامل صندوق همچنین با سفر به شهر خمین، از عمارت امیر مفخم بختیاری، بیت حضرت امام خمینی (ره)، عمارت سالار محتشم (موزه مردم‌شناسی شهر خمین) نیز دیدن کرد و در راستای تسریع فرآیند راه‌اندازی و بهره‌برداری بهینه این بناها، با مسئولان استانی گفت‌وگو کرد.

در این بازدید، سرمایه‌گذار عمارت امیرمفخم، به بیان مشکلات اجرایی پروژه پرداخت و مدیر عامل صندوق نیز توصیه‌های لازم در زمینه حمایت از مرمت این بنا را به مدیران استانی ارائه کرد.

بازدید از سه کاروان‌سرا و خانه زیبای بروجردی‌ها

کاروانسرای دودهک شهرستان دلیجان، بافت تاریخی شهر نراق و همچنین سرای عامری‌ها و خانه مرتضوی در کاشان، اماکنی بودند که مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در ادامه این سفر از آن بازدید کرد و در جریان مشکلات و پیشرفت‌های آن قرار گرفت.

طلایی با حضور در خانه بروجردی‌ها که در اختیار اداره میراث فرهنگی کاشان است، با احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان به بحث و تبادل نظر پرداخت و مشکلات موجود در احیای بناهای این شهر را بررسی کرد.

مدیر عامل صندوق و هیئت همراه در روز دوم این سفر از حمام تاریخی مأمونیه، کاروانسرای خشکرود و کاروانسرای شاه‌عباسی وَرده در شهرستان زرندیه بازدید کرد.

این کاروانسراها که در حاشیه محور مواصلاتی ساوه به بوئین زهرا قرار دارد، از بناهای تاریخی مهمی بود که مدیر عامل صندوق ضمن بازدید از آن، مشکلات آنها را از نزدیک مشاهده کرد و هماهنگی‌های لازم جهت راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این بناها را با مسئولان استانی انجام داد.

بازدید از چهارده بنا در دو روز + عکس

فهرست ابنیه تاریخی فرهنگی که در این سفر مورد بازدید قرار گرفت، به همراه گزارش تصویری آن، در ادامه ارائه می‌شود:

  1. قلعه حاج وکیل (موزه صنایع دستی استان)، اراک
  2. خانه تاریخی حسن‌پور، اراک
  3. موزه مفاخر، اراک
  4. عمارت امیر مفخم بختیاری، خمین
  5. بیت حضرت امام خمینی (ره)، خمین
  6. عمارت سالار محتشم (موزه مردم‌شناسی)، خمین
  7. کاروانسرای دودهک، شهرستان دلیجان
  8. بافت تاریخی شهر نراق
  9. سرای عامری‌ها، کاشان
  10. خانه مرتضوی، کاشان
  11. خانه بروجردی‌ها، کاشان
  12. حمام تاریخی مأمونیه
  13. کاروانسرای خشکرود، زرندیه
  14. کاروانسرای شاه‌عباسی وَرده، زرندیه
لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=5797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.