• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

11
داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه مطرح کرد:

بیش از ۱۰۰ بنای تاریخی را شناسایی کرده‌ایم/ بناهای تاریخی وقفی را به کمک صندوق توسعه و احیا، مرمت می‌کنیم

  • کد خبر : 7621
  • 08 بهمن 1402 - 11:08
بیش از ۱۰۰ بنای تاریخی را شناسایی کرده‌ایم/ بناهای تاریخی وقفی را به کمک صندوق توسعه و احیا، مرمت می‌کنیم
داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: ما امروز تعامل بسیار خوبی با صندوق توسعه و احیا داریم و در جریان سفر اخیر مدیر عامل صندوق نیز ضمن بازدید میدانی، در مورد تسریع فرآیند احیای کاروانسرای ماهی‌دشت، دو حمام تاریخی کنگاور، تکیه بیگلربیگی و خانه حاج آخوند، گفت‌وگو کردیم و تصمیمات مقتضی را گرفتیم.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، داریوش فرمانی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: بیشتر بناهای تاریخی این استان در بافت‌های تاریخی قرار دارد و ما بناها و محوطه‌های تاریخی که قابل تبدیل به محورهای گردشگری هستند را شناسایی کرده‌ایم.
فرمانی ادامه داد: در کرمانشاه بیش از صد بنای تاریخی را شناسایی کرده‌‌ایم و در بخش‌هایی از شهر نیز تعدادی از بناها نیز جهت مرمت به سرمایه‌گذار واگذار شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند که موجب رونق گردشگری آن منطقه شده‌اند.
او افزود: تعدادی از بناهای این استان یا تملکی‌اند یا سند اوقافی دارند، بناهایی که تحت تملک ما بوده‌اند، به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده‌اند و مسائل بناهای باقی مانده نیز باید با اداره اوقاف، تعیین تکلیف شود.
مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه با اشاره به رویکرد تعاملی صندوق توسعه و احیا، اعلام کرد: ما آماده‌ایم سایر بناهای تاریخی این استان را برای مرمت و احیا، به صندوق ارائه کنیم.
فرمانی افزود: ما امروز تعامل بسیار خوبی با صندوق توسعه و احیا داریم و در جریان سفر اخیر مدیر عامل صندوق نیز ضمن بازدید میدانی، در مورد تسریع فرآیند احیای کاروانسرای ماهی‌دشت، دو حمام تاریخی کنگاور، تکیه بیگلربیگی و خانه حاج آخوند، گفت‌وگو کردیم و تصمیمات مقتضی را گرفتیم.

حل مشکلات بناهای تاریخی اوقافی

او افزود: در جلسه مشترک بین ما، صندوق و اداره اوقاف، به توافق رسیدیم مشکلات بناهایی که دارای سند وقفی و مشکلات حقوقی هستند را برطرف کنیم.

این مقام استانی وزارت میراث فرهنگی اضافه کرد: برای این امر، نیاز به تفاهماتی است که پس از بررسی‌های اداره اوقاف و حل موضوعات مذکور مدیر کل اداره اوقاف توافق کرده‌اند این بناها به صندوق واگذار شده و از طریق صندوق توسعه و احیا، جهت جذب مشارکت مردمی، به بخش خصوصی واگذار شود.
او افزود: حُسن این عمل، آن است که موجب اشتغال‌زایی و تقویت زیرساخت‌های گردشگری بومی می‌شود، مثلا می‌توان از خانه تاریخی سوری در شهر کرمانشاه با مساحت ۴۰۰ متر نام برد که پس از بهره‌برداری، ۳۲ نفر در آن مشغول به کار شده‌اند.

فرمانی ادامه داد: برنامه ما حمایت از این موضوع است که بتوانیم بناها، کاروانسراهای واقع قصرشیرین، ماهیدشت و حمام‌های تاریخی که در سطح استان داریم و متعلق به اوقاف هستند را با رفع مسائل مربوط به سندهای وقفی از طریق صندوق توسعه و احیا، وارد مزایده جهت جذب سرمایه‌گذار مردمی کرده و آنها را مرمت کنیم.

او با در ادامه با اشاره به سفر اخیر مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، به استان کرمانشاه افزود: ما از بناهای متعددی که توسط صندوق در استان احیا شده است، بازدید کردیم، خانه فیض مهدوی، خانه سوری، خانه رنده‌کش (خواجه باروخ)، خانه زرشکیان (هتل بوتیک صارم‌الدوله) و حمام نظام‌العلما، حمام حاج شهبازیان، کاروانسرای ماهی‌دشت و مدرسه تاریخی کزازی (موزه آموزش و پرورش) از مهم‌ترین بناهای استان است که ضمن بازدید اخیر، در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفتیم.
فرمانی در انتها خاطر نشان کرد: تعدادی از این بناها در مرحله مرمت قرار دارد و مرمت برخی از این بناها نیز به پایان رسیده است. از آن میان می‌توان به خانه زرشکیان اشاره کرد که امیدواریم در دهه فجر افتتاح شود و در دسترس گردشگران قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=7621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.