• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

7
پیرو بازدید مهندس ضرغامی از غار کتله خور زنجان و دستور تسریع در توسعه آن؛

جلسه حل مشکلات زیرساختی غار کتله خور زنجان برگزار شد / اولین غار آهکی جهان، میزبان گردشگران می‌شود

  • کد خبر : 6604
  • 22 آبان 1402 - 12:20
جلسه حل مشکلات زیرساختی غار کتله خور زنجان برگزار شد / اولین غار آهکی جهان، میزبان گردشگران می‌شود
در این جلسه با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیا و مدیرکل میراث فرهنگی زنجان، مشکلات سرمایه‌گذار و نوع قرارداد آن مورد بررسی قرار گرفت. براساس توافق صورت گرفته، روند توسعه غار و مجموعه گردشگری کتله خور سرعت می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا جلسه بررسی مشکلات غار کتله‌خور زنجان، امروز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲، در عمارت مسعودیه تهران برگزار شد.
در این جلسه که شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، سید سعید صفوی، مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان و جباری، سرمایه‌گذار غار کتله‌خور حضور داشتند، وضعیت فعلی غار و برنامه‌ آینده سرمایه‌گذار برای توسعه مجموعه گردشگری کتله‌خور، بررسی شد.
طی این جلسه مشکلات سرمایه‌گذار و نوع قرارداد آن مورد بررسی قرار گرفت و براساس توافق صورت گرفته، روند توسعه غار و مجموعه گردشگری کتله‌خور سرعت می‌گیرد.
گفتنی است در بازدیدی که مهندس ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی اخیرا از غار کتله‌خور زنجان داشت، ضمن تاکید بر اهمیت ملی و جهانی این غار، دستور داد که هرچه سریعتر مشکلات زیرساختی این غار رفع شود تا همه مردم ایران بتوانند از این مجموعه منحصر به فرد بازدید کنند.
ضرغامی در این بازدید، غار زیبای کتله‌خور را ظرفیت گرانبهایی برای کشورمان دانسته و گفته بود: ثبت جهانی غار کتله‌خور در دستور کار است چرا که یکی از راه‌های معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان همین ثبت جهانی آنان در یونسکو است.

غار کتله خور، زیبایی و شکوه در تلفیق سنگ و قندیل

لازم به ذکر است غار کتله‌خور در شهر گرماب، شهرستان قیدار در استان زنجان قرار دارد که طی سال‌های اخیر از سوی میراث فرهنگی، به صندوق احیا سپرده شده است. صندوق نیز مطابق وظیفه قانونی خود، با جذب سرمایه‌گذار جهت مشارکت در راه‌اندازی به شکل یک مجموعه گردشگری، این غار را در قالب قرارداد مدت معین به سرمایه‌گذار سپرده است.
این غار که اولین غار آهکی جهان محسوب می‌شود و از نظر قدمت، وسعت، تعداد طبقات و تنوع در تشكیل قندیل‌ها، از غارهای منحصربه‌فرد دنیا محسوب می‌شود. این غار قبل از سال ۱۳۰۰ شمسی کشف شد و ۳۰ سال بعد به ثبت رسید. البته هنوز این غار مسیر‌های کشف نشده بسیاری دارد و که این مسیرها در حال اکتشاف است.

غار کتله‌خور، شهر زیرزمینی طبیعی

تا كنون حدود ۳۰ كیلومتر از غار كتله خور شناسایی و نقشه‌برداری ۲۲ كیلومتر از این محدوده انجام شده، ولی فقط یک مسیر ۱,۲۰۰ متری، آن هم در طبقه اول غار برای بازدید گردشگران مهیا شده است.
طبق اعلام تیم فنی توسعه غار، تاکنون پنج طبقه از این غار کشف شده است و هر بخش آن دارای قندیل‌ها، استاگتیت‌ها و استاگمیت‌های بسیار زیبایی است که در حال رشد و اصطلاحا زنده هستند.

غار کتله‌خور، مسیر سفر به درون زمین

در این غار نشانه‌های از حضور انسان‌های عصر باستان کشف شده است. همچنین فسیل حیواناتی در این غار پیدا شده است که احتمالا هزاران سال قبل منقرض شده‌اند. این حیوانات دارای دست کوتاه و پای بلند بوده‌اند و گمان‌ می‌رود شبیه دایناسورهای کوچک بوده‌اند.
بخش‌های مختلف این غار از نظر زمین‌شناسی و بسیار حائز اهمیت است و در آینده قرار است مرازک پژوهشی و زمین‌شناسی نیز در ان مستقر شود.
با توسعه امکانات زیرساختی این غار، و همچنین نصب تجهیزات نوری و ایمنی در آن، امکان ورود گردشگران بیشتر و همچنین خانواده‌ها در آن فراهم شده است که روند ادامه دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6604

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.