• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

اخبار ویژه

تبلیغات محیطی در محوطه بناهای تاریخی، ساماندهی می‌شود موزه مفاخر نیازمند مرمت اضطراری است/ درختان صد ساله در انتظار آب قنات آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی

8
در گفت‌وگو با بهره‌بردار و سرمایه‌گذار بنای تاریخی مطرح شد؛

خانه تاریخی محسنی، پرچم‌دار احیای سنت‌های محلی / پنج سال از بهره‌برداری بنا باقی مانده

  • کد خبر : 6947
  • 08 آذر 1402 - 11:38
خانه تاریخی محسنی، پرچم‌دار احیای سنت‌های محلی / پنج سال از بهره‌برداری بنا باقی مانده
ملک‌تاج اعتبار، بهره‌بردار خانه تاریخی محسنی بهبهان گفت: برگزاری جشنواره‌های مردمی و رویدادهای فرهنگی در راستای احیای سنت‌های بومی و محلی بهبهان در خانه تاریخی محسنی، اولویت ما در بهره‌برداری از این مجموعه است.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، ملک‌تاج اعتبار، بهره‌بردار و سرمایه‌گذار خانه تاریخی محسنی بهبهان گفت: هر ساله در راستای احیای رسوم و فرهنگ منطقه، جشنواره‌هایی همزمان با مناسبت‌ها و اعیاد و با حضور و استقبال پرشور مردم فرهیخته شهر و استان، در مجموعه خانه تاریخی محسنی برگزار می‌کنیم.

او ادامه داد: انتظار داریم تا مسئولان میراث فرهنگی، همکاری و حمایت‌های شایسته‌ای از ما در قبال تلاش‌هایمان برای بهره‌برداری درخور از بنای تاریخی و همچنین احیای سنت‌ها و ارزش‌های منطقه، انجام دهند.

عمارت چهل‌دری، محل داد و ستد روستاییان

اعتبار بیان کرد: قدمت خانه تاریخی محسنی به دوره پهلوی اول باز‌می‌گردد و در محله محسنی‌های شهر بهبهان واقع شده است. این خانه به علت تعدد درب‌هایش به عمارت چهل‌دری نیز شناخته می‌شود. این نوع خانه‌ها در زمان پهلوی اول رواج داشته و به خانه‌های شاه‌نشین معروف بودند.
بهره‌بردر خانه محسنی بهبهان ادامه داد: معماری این بنا با ترکیب گچ، چوب و آجر، زیبایی خاصی به این بنای تاریخی بخشیده و همچنین، نورگیر و تهویه هوای مناسب، حوض چشم‌نواز در میان حیاط و شاه‌نشین این بنا نیز، به زیبایی‌های آن افزوده است.
او افزود: تعداد زیاد اتاق‌ها و وسعت این بنا، این مکان را تبدیل به محلی برای داد و ستد و معامله پای‌‌و‌پای روستاییان کرده بود. این بنا دارای زیرزمین‌هایی برای نگهداری و انبار کردن محصولات روستاییان، اعم از محصولاتی چون قالی، پشم، ماست و کره نیز بود. این محصولات انبار شده، از طریق این خانه در شهرهای دیگر خوزستان و حتی دیگر مناطق کشور عرضه می‌شدند.

پنج سال از مدت زمان بهره‌برداری از خانه محسنی باقی مانده است

بهره‌بردار خانه تاریخی محسنی با اشاره به زمان واگذاری بنا، اظهار کرد: این بنا در سال ۱۳۹۵، با کاربری اقامتی، فرهنگی و پذیرایی از طریق صندوق توسعه و احیا به اینجانب برای مشارکت در مرمت و احیا و بهره‌برداری واگذار شد. مرمت اصولی خانه محسنی نیز، طبق قرارداد در شش ماه و با نظارت کارشناسان فنی صندوق توسعه و احیا انجام شد.
اعتبار اضافه کرد: به صورت قانونی، حدودا پنج سال از زمان بهره‌برداری از این بنا باقی مانده است. قرار است با همکاری صندوق توسعه و احیا، هجده ماه از اجاره‌بهای بنا به علت مشکلاتی که در زمان کرونا گریبان‌گیر ما برای بهره‌برداری از این مجموعه بود، به مدت بهره‌برداری اضافه شود.

نقش پررنگ خانه تاریخی محسنی در احیای سنت‌های فراموش شده بهبهان

اعتبار درباره فعالیت‌های انجام شده در خانه محسنی خبر داد و گفت: تا کنون، جشنواره‌های مردمی متعددی برگزار کردیم که برگزاری اولین جشنواره نان در سطح استان خوزستان از جمله این جشنواره‌هاست که با مشورت صندوق توسعه و احیا انجام شد و با استقبال چشم‌گیری از سوی مردم و همچنین، گردشگران خارجی، همراه شد.
وی خاطر نشان کرد: در یکی از این جشنواره‌ها، نان‌ها، شیرینی‌های سنتی و غذاهایی از بهبهان به نمایش گذاشته شد که مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود.همچنین جشنواره‌های متعدد دیگری از قبیل جشنواره‌ موسیقی سنتی منطقه، پوشش سنتی بهبهان و مراسمات آیینی و ملی از جمله چهارشنبه آخر صفر، شب یلدا و جشن‌های باستانی دیگر نیز برگزار کرده‌ایم.
او با اشاره به رسالت فرهنگی بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: در راستای احیای رسوم و فرهنگ منطقه، جشنواره‌هایی همزمان با مناسبت‌ها و اعیاد و با حضور و استقبال پرشور مردم فرهیخته شهر و استان، هر ساله در مجموعه خانه تاریخی محسنی برگزار می‌کنیم.

عدم حمایت و تسهیل‌گری مسئولان، مسبب اصلی بی‌انگیزگی بهره‌برداران

اعتبار با ابراز نارضایتی از عدم حمایت‌های مسئولان، اظهار کرد: متاسفانه تعامل و همکاری خوبی میان مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان و سرمایه‌گذار مردمی وجود نداشته و حمایتی از سوی ایشان از مجموعه ما انجام نمی‌شود. از جمله این مشکلات، تاخیر زیاد در صدور مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از این بنای تاریخی بود.
او اذعان کرد: امیدواریم صدای ما به گوش مسئولان مربوط برسد و در قبال تلاش‌هایی که در راستای احیای بناهای تاریخی و همچنین سنت‌ها و ارزش‌های منطقه انجام می‌دهیم، همکاری و حمایت‌های شایسته‌ای از ما انجام دهند.
وی در انتها با اشاره به رویکرد سازنده صندوق توسعه و احیا، اقدامات این صندوق را در راستای حمایت از سرمایه‌گذار، ارزشمند دانست و تصریح کرد: حمایت از سرمایه‌گذار داری اهلیت و دغدغه‌مند، سبب ایجاد انگیزه در وی شده و در نتیجه در احیای بناها و همچنین سنت‌ها و ارزش‌های منطقه، تاثیرگذار خواهد بود.

گفتنی است، ملک‌تاج اعتبار، سرمایه‌گذار و بهره‌بردار خانه محسنی بهبهان، فعال فرهنگی شهر بهبهان و نویسنده کتاب غذاهای سنتی بهبهان است. این کتاب مرجعی از غذاها و نان‌های محلی و شیرینی‌های فراموش شده بهبهان همراه با تصاویر متعددی از آن‌هاست. این کتاب که در سال ۱۴۰۱ به چاپ دوم رسیده است با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان روبرو شده و اکنون در انتظار چاپ سوم به سر می‌برد.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6947

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.