• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

اخبار ویژه

جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد

5
هفدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته آغاز به کار کرد؛

رئیسی: گردشگری، شتاب دهنده اقتصاد کشور است / زنده ماندن میراث فرهنگی به این است که خوب نگهداری و استفاده شود

  • کد خبر : 7837
  • 23 بهمن 1402 - 11:56
رئیسی: گردشگری، شتاب دهنده اقتصاد کشور است / زنده ماندن میراث فرهنگی به این است که خوب نگهداری و استفاده شود
رئیس جمهور گفت: اصل سرمایه و سود سرمایه سرمایه‌گذاران حوزه میراث فرهنگی باید تضمین شود. مشوق‌های سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری باید افزایش پیدا کند.

رئیسی، امروز دوشنبه در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران، ضمن تبریک گفتن ماه شعبان و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در آیات نورانی قرآن، موضوع گردشگری و سیر و مسافرت به عنوان «سیرو فی‌الارض» تأکید شده، اما سیر و سفر، همراه با «فانظرو» است.

رئیس جمهور تصریح کرد: نظر، فقط نگاه کردن صرف نیست، بلکه نگاه با تدقیق، مطالعه، فکر و اندیشه بوده و خواست اسلام عزیز آن است که انسان‌ها از احوال پیشینیان، مطلع شوند تا شاید اندیشه کنند. بنابراین، دستور به سیر و سفر، همراه با نگاه، نظر، دقت، مطالعه و عبرت گرفتن است.

آقای رئیسی گفت: اقتصاد گردشگری، یکی از موضوعات مهم در حوزه اقتصادی و شتاب‌دهنده اقتصاد کشورها است که بسیار بر توسعه و فعال شدن آن تأکید می‌شود، زیرا پیشران و شتاب‌دهنده موضوعات مختلف اقتصادی است.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر بخواهیم در اقتصاد، تک محصولی نباشیم و فقط به نفت اتکا نکنیم، یکی از حوزه‌های مهم، توجه به گردشگری است. افراد بسیاری تمایل دارند از طبیعت زیبا و آثار تاریخی و فرهنگی ایران اسلامی بازدید کنند، اما برخی قصد دارند با ایران‌هراسی، این افراد را منصرف کنند. وزیر محترم، معاونان و مسئولان وظیفه دارند که حضور گردشگران در ایران را آسان کنند.

آقای رئیسی با بیان اینکه یکی از کارهای مهمی که در کشور انجام شده، لغو روادید گردشگری بوده که زمینه بسیار خوبی برای توسعه فراهم کرده است، تصریح کرد: رشد صنعت گردشگری، القائات دشمنان را نقش بر آب می‌کند و موجب ارائه تصویر درست از ایران می‌شود. ۲۰ مصوبه در دولت برای تشویق عزیزانی که در حوزه گردشگری فعال هستند، تصویب شده است و این مشوق‌ها باید افزایش یابد.

رئیس جمهور گفت: برخی بهانه می‌آورند و می‌گویند که اگر بخواهیم گردشگری فعال شود، باید درباره برخی اصول و مبانی، تجدید نظر کنیم؛ این حرف نادرستی است. امروز با حفظ اصول، جاذبه‌ها در ایران اسلامی به میزانی است که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند.

آقای رئیسی اظهار داشت: تسهیل در رفت و آمد، حمل و نقل، اسکان و تغذیه مناسب در زمینه جذب گردشگران، بسیار اهمیت دارد. یعنی کسی که به ایران می‌آید، از لحظه ورود که در فرودگاه آغاز می‌شود تا محل اسکان و محل‌هایی که مورد نظر او برای گردش کردن و سر زدن به مناطق و مراکز مختلف است، بسیار آسان رفت و آمد کند، مانعی برای او وجود نداشته باشد و با آرامش به کشور خود بازگردد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر گردشگر در بازگشت به کشور خود، بگوید ما رفتیم و بسیار به ما خوش گذشت، به همه اهداف خودمان در گردشگری می‌رسیم. اگر گردشگر بگوید که می‌خواهم این سفر را در فرصت بعدی، تکرار کنم و به مراکزی بروم که نتوانستم به آن سر بزنم، این بهترین تبلیغ برای گردشگری است.

آقای رئیسی گفت: وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای انجام کار‌های ستادی و اجرایی، اقدام کنند و درباره اقدامات میدانی و اجرایی، مسئولان، دفاتر مسافرتی و بخش‌هایی که این کار را بر عهده دارند، بسیار اهمیت دارد که با گردشگر چگونه برخورد کنند تا او احساس آرامش کند؛ اینکه گردشگر احساس کند به اهداف خود رسیده و توانسته از فرصتی که داشته است، به خوبی استفاده کند و بهره ببرد. بنابر این، مشتاقان گردشگری در منطقه ما فراوان هستند.

رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از سفرای کشور‌هایی که در ایران دفتر نمایندگی دارند، روز ۲۲ بهمن که برای تبریک آمده بود، به من گفت که «مأموریت من در ایران به پایان رسیده است و در یکی دو روز آینده، عازم کشور خود هستم. من تا دیروز، سفیر کشورم بودم و از امروز، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دنیا خواهم بود. من به همه دنیا خواهم گفت که القائات از ایران، نادرست بوده است. ایران اسلامی، آن چیزی نیست که برخی تصور کردند. من چند سال در ایران بودم و با ایرانیان زندگی کردم و آنان را می‌شناسم. من دیگر از این به بعد، سفیر شما خواهم بود.» این نگاه درست است.

آقای رئیسی تصریح کرد: گردشگری می‌تواند این آثار را داشته باشد که القائات دشمن را نقش بر آب کند و بتواند تصویر درستی از ایران، مخابره کند.

افزایش بیش از ۵۰ درصدی گردشگر

رئیس جمهور گفت: امسال، بیش از ۵۰ درصد، افزایش گردشگر داشتیم. معلوم می‌شود که کرونا یک مانع جدی بوده است، اما نه فقط برای ما، بلکه برای همه کشورها. دوستان از فرصت پایان کرونا، استفاده و فضا را برای حضور گردشگران آماده کردند. با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مشوق‌هایی برای بخش‌های گردشگری در نظر گرفتند که برای این موضوع، ۲۰ مصوبه در هیئت دولت وجود دارد. من با مشوق‌های بیشتر در این‌باره، موافق هستم.

آقای رئیسی اظهار داشت: ما هم میراث فرهنگی، هم گردشگری و هم صنایع دستی داریم. فعال شدن گردشگری، هم بر میراث فرهنگی تأثیرگذار بوده و هم بر صنایع دستی که یکی از آن کار‌های ارزشمندی است که امروز به دست توانای زنان و مردان انجام می‌شود. ساخت این صنایع به دست توانا و هنرمند آنان است؛ آثار بسیار زیبایی برای زندگی مردم که می‌تواند بازار بسیار خوبی پیدا کند.
رئیس جمهور تصریح کرد: میراث فرهنگی ما باید درست نگهداری شود. همچنین، اگر از این میراث نگهداری شده، استفاده نشود، دچار میرایی می‌شود. بزرگان میراث فرهنگی می‌گویند که اگر شما یک مرکز مربوط به هزار سال قبل را بستید، دچار مرگ می‌شود. زنده بودن میراث به این است که خوب نگهداری و استفاده شود؛ استفاده، همراه با حفظ میراث فرهنگی است که از میرایی آن، جلوگیری می‌کند.

 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=7837

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.