• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

20
مصوبه هیات وزراء به کام گردشگری ایران؛‌

ستاد ملی رویداد ۲۰۲۳ اردبیل با سکانداری وزیر میراث‌فرهنگی تشکیل شد

  • کد خبر : 5744
  • 13 تیر 1402 - 7:36
ستاد ملی رویداد ۲۰۲۳ اردبیل با سکانداری وزیر میراث‌فرهنگی تشکیل شد
هیات وزراء‌ به تشکیل ستاد ملی رویداد 2023 اردبیل رای دادند و این ستاد ملی به ریاست سیدعزت الله ضرغامی تشکیل شد.

کشورهای عضو سازمان اکو اردبیل را به عنوان پایتخت ۲۰۲۳ انتخاب کردند،‌مسئله مهمی که امروز منجر شده تا اردبیل بتواند فرصتی برای رشد اقتصادی کشور شود چرا که اردبیل علاوه بر این انتخاب،‌ یکی استانهای هم مرز با کشور آذربایجان و دارای جاذبه‌های متعدد گردشگری به شمار میرود و می‌تواند همانند دریچه‌ای در روزهای ناخوش گردشگری کشور به سوی امید گشوده شود.

افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه،  پاکستان و نهایتا ایران اعضای این سازمان محسوب می‌شوند که بنایشان بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو این سازمان است و البته برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه تلاش می‌کنند.

تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی و تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات نیز جزو برنامه‌هایشان به شمار می‌رود. اما انتخاب اردبیل چرا فرصت است؟

وزیر میراث فرهنگی اینگونه به انتخاب اردبیل نگاه کرده است که تعدد جاذبه ها و فرصت های گردشگری زیادی دارد و به نوعی زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری در این حوزه است.

پس از آنکه پیش نشست‌ها و نشست های مرتبط به این رویداد برگزار شد،‌ در روزهای اخیر نیز هیات وزیران به پیشنهاد مشترک استانداری اردبیل و وزارت میراث فرهنگی گردشگری  صنایع دستی و به منظور بهره گیری از فرصت ایجاد شده به واسطه انتخاب شهر اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو مصوب کرده است که ستادی ملی برای رویداد اردبیل شکل بگیرد.

اما این ستاد چه وظایفی دارد؟ براساس این مصوبه این ستاد به ریاست سیدعزت الله ضرغامی،‌ قرار است «سیاستگذاری و هماهنگی و مدیریت یکپارچه فعالیت‌های مرتبط و جلب مشارکت فعالان بخش غیردولتی، پیش‌بینی و تصویب برنامه‌ها و اعتبارات لازم در چهارچوب قوانین و مقررات و اعتبارات مصوب مربوط و همینطور ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های دولتی در چهارچوب تفاهم نامه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف مرتبط با رویداد در زمینه هایی علمی،‌فرهنگی،‌اقتصادی و آموزشی و غیره باشد.

نظارت و هماهنگی در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های مرتبط با رویداد مذکور از طریق هماهنگی در سطح بین المللی جهت حضور وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان اکودر رویداد مذکور، هماهنگی لازم جهت برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها در سطح بین المللی و کشورهای عضو سازمان اکو برای معرفی جاذبه های گردشگری و فرصت سرمایه‌گذاری اردبیل و همینطور پیشنهاد ارائه بسته‌های تشویقی حضور گردشگران به مراجع ذی ربط و نیز توسعه گردشگری میان کشورهای عضو سازمان اکو و تسهیل ورود گردشگران خارجی به استان اردبیل نیز جزو این مصوبه است.

پیشنهاد ارائه تعرفه‌های ترجیحی برای صادرات و واردات کالاهای تولیدی کشورهای عضو سازمان اکو به مراجع ذی ربط،‌ پیشنهاد اعطای مجوزهای لازم و تامین زیرساخت‌ها برای حضور شرکت‌های بیمه‌ای، ‌شرکت‌های بانکی، ‌شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های نگهدار (هلیدنگ‌های) سرمایه گذاری کشورهای عضو سازمان اکو در اردبیل به مراجع ذی‌ربط و همینطور تدوین برنامه مشترک بین کشورهای عضو سازمان اکو به منظور توسعه منابع انسانی و بهره‌برداری از منابع طبیعی در راستای توسعه گردشگری و اقتصادی هم در مصوبات هیات وزرا دیده شده است.

هماهنگی و تقسیم کار جهت تبلیغات گسترده رویداد در سطح بین‌المللی در جهت معرفی ظرفیت‌های گردشگری اردبیل در رسانه‌های داخلی، خارجی و بین‌المللی نیز جزو مواردی است که مورد بررسی قرار گرفته است.

شکل‌گیری این ستاد ملی می‌تواند منجر به برنامه ریزی منسجم و بهتری برای این رویداد بین‌المللی شود و ریل‌گذاری سرمایه گذاری و رونق اقتصاد گردشگری را رقم بزند، اما آنچه مسلم است آن است که باز هم باید وزارت میراث فرهنگی بیش از هر ارگان دیگری نسبت به این مهم،‌اهتمام کند و مدیریت ارشد استان اردبیل این فرصت را به نفع اقتصاد کلان کشور تمام کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=5744

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.