• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

7
مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در نشست تخصصی عمارت مسعودیه تاکید کرد:

صندوق توسعه و احیا، حافظ کالبد فیزیکی و هویت معنوی بناهاست

  • کد خبر : 7444
  • 30 دی 1402 - 12:54
صندوق توسعه و احیا، حافظ کالبد فیزیکی و هویت معنوی بناهاست
شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در اولین نشست تخصصی «تاریخ ایران معاصر از دریچه عمارت مسعودیه» تاکید کرد: صندوق توسعه و احیا علاوه بر حفاظت فیزیکی از بناها باید حافظ هویت معنوی بناها و روایت‌هایی باشد که درباره بناها وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، طلایی خاطر نشان کرد: وظیفه صندوق توسعه و احیا در قبال بناهایی که در اختیار دارد، صرفا به واگذاری بناها و جذب مشارکت مردمی در مرمت و احیای بناهای تاریخی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه شرح روایت‌های موجود درباره بناها به فراخور نقشی که این بناها در گذشته داشته و افرادی که در آنها سکونت داشتند نیز از وظایف صندوق توسعه و احیاست.

این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: گاهی یک بنا در گذشته مبدا تحولات و رویدادهای مهمی در منطقه خود بوده و اتفاقاتی که در آن رخ داده، تاریخ معاصر آن منطقه را در خود جای داده است.

طلایی با اشاره به اینکه برخی از سرمایه‌گذاران در حوزه بناهای تاریخی، صرفا مرمت، بهره‌برداری و درآمدزایی از بناها را مد نظر دارند توضیح داد: امیدواریم در صندوق توسعه و احیا با همکاری با مجموعه سرمایه‌گذاری عظام، بتوانیم این سلسله نشست‌ها را در سایر استان‌هایی که جذب مشارکت مردم برای احیای بناهای تاریخی آن صورت گرفته است، در راستای حفظ هویت آن بناها برگزار کنیم.

او افزود: امروزه شاهدیم که افراد زیادی به دنبال دستیابی به روایت‌های صحیحی از تاریخ معاصر و تاریخچه فرهنگ خودشان هستند، بنابراین ارائه نظرات کارشناسی شده و تخصصی افراد برجسته در مورد بناها و نقل روایت‌های صحیح پیرامون آنها، می‌تواند به روایت‌های صحیح از میان روایت‌های موجود اعتبار بخشد.

انقلاب اسلامی ایران، استمرار میراث تمدنی کشور بود

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران در بستر میراث فرهنگی کشور رخ داده است که حاصل مبارزات صدساله یک ملت برای استقلال، آزادی و یافتن هویت حقیقی خود بوده که در یک نقطه به این انقلاب منجر شده است.

او با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران بر خلاف کودتای ۲۸ مرداد، یک دستور خارجی و با حمایت‌ قدرت‌های بیگانه نیست، افزود: انقلاب سال ۵۷ ریشه‌هایی دارد که به دوران شکوه تمدن اسلامی در گذشته باز می‌گردد و حاصل قرن‌ها مبارزه استقلال‌طلبانه ملت ایران بوده است.

طلایی خاطر نشان کرد: نگاه مثبت انقلاب اسلامی به میراث فرهنگی، اهتمام آن در حفاظت از این بناها و ثبت ملی و پیگیری برای ثبت جهانی آنها با وجود جنگ تحمیلی، منابع محدود و بحران‌های طبیعی، مثال زدنی است و کارنامه این انقلاب در حفاظت از میراث فرهنگی با توجه به محدودیت‌هایی که با آن روبرو بود، قابل قبول است.

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در انتهای سخنانش با اشاره به لزوم داشتن روایتی صحیح از میراث فرهنگی کشور در راستای احیای تمدن نوین اسلامی گفت: امیدواریم این سلسله نشست‌ها بتواند ما را در ارائه یک روایت‌گری صحیح از میراث فرهنگی کشور و آگاه‌سازی مردم نسبت به واقعیت‌ها و اتفاقات تاریخی مهم در کشور یاری کند.

 عمارت مسعودیه، مجموعه‌ای بی‌نظیر از تجمع آرایه‌های معماری تاریخی ایران

سید عباس فاطمی، دبیر جشنواره ملی میراث فرهنگی با بیان اهمیت بررسی نقش عمارت مسعودیه در رویدادهای مهم معاصر گفت: نقش‌هایی که سفارت انگلیس، جریان‌های روشن فکری و مشروطه‌خواهان در ارتباط با این عمارت داشتند و همچنین اشخاصی که از بدو احداث این عمارت در این مکان حضور یافتند و مسبب تصمیمات حائز اهمیتی بودند، درخور بررسی است.

رسول وطن دوست، پیشکسوت مرمت و احیای آثار تاریخی و فرهنگی، «معرفی» را به عنوان مهم‌ترین و کارآمدترین ابزار در امر حفاظت از میراث فرهنگی دانست و تاکید کرد: مهم‌ترین اقدام در مورد میراث فرهنگی، معرفی ارزش‌های یک اثر فرهنگی است و بخشی از این معرفی، همان روایت‌هایی است که از این آثار وجود دارد.

او ادامه داد: از درون معرفی ارزش‌هاست که آهسته آهسته، امر حفاظت در یک کشور، مردمی می‌شود.

مهدی مکی‌نژاد، عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر توضیح داد: در عمارت مسعودیه هفت کتیبه وجود دارد که تمامی آنها به خط نستعلیق نگاشته شده است.

او افزود: دوره قاجار از لحاظ هنری، دوره‌ای بسیار فاخر و ارزشمند از لحاظ میراث به جا مانده از گذشتگان است و تغییر مثبت ذهنیت جامعه کنونی نسبت به وجوه مثبت این دوره، نشان از رشد فرهنگی جامعه ایرانی است.
تورج ژوله، محقق و مدرس فرش دستباف ایرانی تصریح کرد: فرش طرح ظل‌السلطانی و قرابت این فرش با ظل‌السلطان، در تاریخ فرش دستباف ایرانی اهمیت بسیاری دارد و خاص‌ترین آن نیز در کاخ گلستان نگهداری می‌شود.

او اضافه کرد: هم اکنون با مساعدت مهندس ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و دکتر دارابی، سعی می‌کنیم تا نمونه‌ای از این فرش را احیا کنیم.

داود اسداله‌وش، مشاور طرح مرمت عمارت مسعودیه نیز‌ با اظهار اینکه عمارت مسعودیه مجموعه‌ای بی‌نظیر از تجمع آرایه‌های معماری تاریخی ماست، افزود: کتیبه‌های این عمارت در حال مرمت‌اند و قصد داریم آلبومی از تصاویر آن تهیه کرده و با همکاری صندوق توسعه و احیا و شرکت سرمایه‌گذاری عظام آن را منتشر کنیم.

به گزارش صندوق توسعه و احیا، اولین نشست تخصصی «تاریخ ایران معاصر از دریچه عمارت مسعودیه»، پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ در عمارت مسعودیه  و با حضور استادان، پیشکسوتان، خبرنگاران و جمعی از علاقه‌مندان میراث فرهنگی برگزار شد.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=7444

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.