• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

اخبار ویژه

جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد

5
مدیر کل میراث فرهنگی قزوین مطرح کرد:

قزوین، آیینه تمام نمای یک شهر اسلامی / تجربه‌های موفق صندوق توسعه و احیا در قزوین ادامه می‌یابد

  • کد خبر : 7796
  • 18 بهمن 1402 - 10:39
قزوین، آیینه تمام نمای یک شهر اسلامی / تجربه‌های موفق صندوق توسعه و احیا در قزوین ادامه می‌یابد
علیرضا خزائلی، مدیر کل میراث فرهنگی قزوین گفت: تجربه موفق صندوق توسعه و احیا در مرمت و بهره‌برداری چهار بنای تاریخی کاروانسرای سعدالسلطنه، خانه میریان‌زاده، خانه بهروزی‌ و حمام تنکابنی باعث شده است فرآیند احیای بناهای گراندهتل، خانه‌های تاریخی آرازی و بهشتی را نیز با همکاری صندوق آغاز کنیم.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، علیرضا خزائلی، مدیر کل میراث فرهنگی قزوین گفت: در یک شهر اسلامی، سه رکن وجود دارد که شامل دولتخانه، بازار و مسجدی است که در آن نماز جمعه برگزار شود، این سه رکن در یک شهر اسلامی در حوزه اختیارات میراث فرهنگی قرار دارد.
خزائلی ادامه داد: در قزوین نیز چه در دولتخانه، چه در سعدالسلطنه و بازار و چه در مسجدالنبی که محل برگزاری نماز جمعه است، جلوه‌های یک شهر اسلامی را با شکوه خاص خود شاهدیم. انسجام و درهم تنیدگی سه عنصر مسجد، بازار و دولتخانه را میتوان در شهر احساس کرد.
او افزود: موزه قزوین هم در سایت دولتخانه قزوین قرار داشته و این پتانسیل را داراست که به یک نقطه جذاب گردشگری تبدیل شود.

مرمت گراند هتل قزوین بزودی شروع می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی قزوین گفت: موضوع گراند هتل، موضوع مهمی است که پیگیری واگذاری آن جهت مرمت و احیا در سفر رئیس جمهور در اردیبهشت‌ماه سال گذشته مطرح شد.

خزائلی یادآور شد: با سرمایه‌گذار این مجموعه در تعامل هستیم تا دغدغه‌هایشان را برطرف کنیم و این تعامل و حمایت‌های قانونی، در بُعد ملی توسط صندوق توسعه و احیا و در بعد استانی نیز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان انجام می‌شود.
این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: امیدواریم با اتمام فرآیند عقد قرارداد، مرمت این مجموعه در دهه فجر آغاز شده و به زودی بهره‌برداری از بنا آغاز شود.

گراند هتل، نقطه عطفی در مرکز دولتخانه صفوی

خزائلی با بیان اینکه گره کور واگذاری گراند هتل پس از مدتی طولانی باز شده و توانسته با مرمت و احیا، شرایط لازم برای بهره‌برداری را پیدا کرده و در جرگه سایر بناهای احیا شده شهر قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: مجموعه گراند هتل نقطه عطفی در مرکز دولتخانه صفوی است و می‌تواند یک محرک اقتصادی در مرکز شهر قزوین باشد.
او تصریح کرد: دولتخانه صفوی، مرکز حکومت یک شهر اسلامی است که در صفویه بنا شده است. نهم شهریورماه، سالروز اعلام پایتخت شدن قزوین در حکومت صفویه را به عنوان روز قزوین نامگذاری شده است.
خرائلی افزود: بدین مناسبت بلندگوهای سطح شهر، اذان را پخش می‌کنند و مردم نیز همزمان با آن، ندای «اشهد ان علیا ولی الله» را به نشانه شیعه بودن، بلند فریاد می‌زنند.

رونمایی از طرح اتصال سعدالسلطنه به دولتخانه

مدیر کل میراث فرهنگی قزوین با تکذیب شایعاتی که در قزوین مبنی بر انتقال نماز جمعه از مسجدالنبی به مکان دیگری مطرح شده بیان کرد: این اتفاق رخ نداده است و مردم مسلمان قزوین، نمازهای یومیه خود را در مساجد محلات به جا آورده و نماز جمعه را هم در مسجدالنبی اقامه می‌کنند.
او اضافه کرد: در آذرماه ۱۴۰۲، همزمان با دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، با همت استاندار و معاونت محترم عمرانی ایشان از طرحی رونمایی کردیم که اتصال بین سعدالسلطنه و دولتخانه را برقرار می‌کند.
او تاکید کرد: از محل اعتبارات مولدسازی اعتبار ویژهای به این پروژه اختصاص پیدا خواهد کرد. امیدواریم با کمک دستگاه های مرتبط شهرداری و شهرسازی شرکت اوقاف بتوانیم با اجرایی شدن این طرح، اتصال بین این سه رکن را شکل داده و بتوانیم هویت منحصر به فرد خود را احیا کنیم.

تجربه‌های موفق صندوق توسعه و احیا در واگذاری بناهای استان قزوین

خزائلی با تاکید بر اینکه با کمک صندوق توسعه و احیا درصدد جذب یک سرمایه‌گذار معتبر در سطح ملی برای مجموعه سعدالسلطنه هستیم، افزود: دو حمام رضوی و سعدیه، با همان کاربری حمام بهره‌برداری خواهند شد و سرای بهشتیان و قهرمانی هم کاربری اقامتی و پذیرایی خواهند داشت.
این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی با اشاره به دیگر بناهای تاریخی استان قزوین اشاره کرد و گفت: خانه میریان‌زاده مرمت و احیا شده است و تحت عنوان هتل سنتی ارغوان با کاربری اقامتی در حال بهره‌برداری است.

 

تجربه‌های موفق صندوق در قزوین ادامه می‌یابد

او یادآور شد: خانه تاریخی بهروزی‌ نیز که تحت عنوان تحت در حال بهره‌برداری است، از واگذاری‌های موفق صندوق توسعه و احیا به بخش خصوصی برای مرمت و احیا در استان قزوین بوده است.
خزائلی اظهار کرد: حمام تنکابنی هم توسط صندوق توسعه و احیا به سرمایه گذار متعهد برای مرمت و احیا واگذار شده است و در روزهای آتی مرمت این مجموعه به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری و حضور عموم مردم خواهد بود.
او درباره خانه‌های تاریخی آرازی و بهشتی گفت: این دو بنا آماده شرکت در مزایده مشارکت در مرمت و احیا و جذب سرمایه‌گذار است. آگهی آن نیز منتشر شده و امیدواریم به زودی یک سرمایه‌گذار دارای اهلیت عهده‌دار امر مرمت و احیای آن شود.
مدیر کل میراث فرهنگی قزوین خبر داد: خیلی از بناهایی که در استان قزوین قرار دارد و تصدی آن بر عهده صندوق است در راستای درخواست اداره کل استان و تاکید مقام عالی وزارت بوده است. چرا که بناهایی را که برای جذب مشارکت در مرمت و احیا در این سال‌ها به صندوق واگذار کردیم، تماما جزو تجربه‌های موفق بوده است و امیدواریم این روند ادامه یابد.
او افزود: صندوق یک مجموعه تخصصی و ملی است که در زمینه احیای بناها مشغول فعالیت است و برای ادارات کل استان ها فرصتی است تا از ظرفیت‌های صندوق در واگذاری بناها و جذب مشارکت مردمی در مرمت و احیا استفاده کنند.

تقدس‌بخشی به بناها رویه اشتباهی است

خزائلی با اشاره به تحصیلات خود در رشته معماری توضیح داد: در معماری، فضا را برای انسان خلق می کنیم نه برای جسم بی جان. در ساحت دین نیز طبق حدیث پیامبر (ص)، به جز مسجد، بقیه مکان‌ها باید در اختیار انسان قرار گیرد.
او تصریح کرد: تقدس بخشیدن به مکان‌ها و بناها خطاست و ما نه بت پرستیم و نه آجر پرست و این حیات است که اهمیت دارد و خداوند آن را به انسان بخشیده است.
او خاطر نشان کرد: آنچه که از گذشته برای ما باقی مانده است بخشی از هویت ماست و قرار نیست انسان و اماکن ارزشمند تاریخی در مقابل هم قرار بگیرد بلکه باید طبق مقررات و آیین نامه تعاملی دو طرفه بین آنها شکل گیرد.خزائلی افزود: باید با جذب سرمایه مناسب در اعتلای هویت و معماری ایرانی قدم برداریم بدان‌گونه که تمامی هموطنان ما بتوانند از آن بهره‌مند شونداو ادامه داد: از همان ابتدا پس از مرمت سعدالسلطنه و بازگشایی درب آن به روی مردم، شور و اشتیاق مردم با حضور پررنگ آنها در رویدادها و جشنواره‌های برگزار شده در مجموعه نمایان بود و ما به این شکوه افتخار می‌کنیم. بارها شاهد بودیم مردمی را که بغض آلود و گریان و با شوق و غرور در مورد احیای سعدالسلطنه و این اتفاق مبارک صحبت می کردند.

لزوم تجانس بناهای تاریخی با بافت اطراف خود / نقش مهم سعدالسلطنه در جریان اقتصادی شهر قزوین

این مقام مسئول وزارت میرث فرهنگی با بیان اینکه سعدالسلطنه وارد جریان اقتصادی شهر قزوین شده است، گفت: مجموعه‌ای از کاربری‌های مختلف اعم از بازارچه صنایع دستی و پذیرایی وجود دارد، این مجموعه را به یک مقصد شهری جذاب گردشگری تبدیل کرده و این امر نتایج اقتصادی و اجتماعی بی شماری دارد.
او شرح داد: یکی از راهبردهای ما این بود که سعدالسلطنه با همسایگانش در تعامل باشد چرا که در همسایگی ما قلب تجاری شهر قرار داشته و واحدهای مسکونی زیادی نیز در اطراف مجموعه وجود داشت. ما به این دو گروه که همسایه سعدالسلطنه بودند، احترام گذاشته و با آنها در تعامل هستیم.
خزائلی از وجود بیش از ۲۰۰ حجره در سعدالسلطنه خبر داد و گفت: ما هیچ‌گاه رقیب بازار نشده و تهدیدی برای بازار نبودیم اما مزاحمت‌هایی به لحاظ ترافیکی برای بافت مسکونی به وجود دارد و تدبیر ما در گذشته برای احداث پارکینگ به نتیجه نرسید.
مدیر کل میراث فرهنگی قزوین تاکید کرد: برای احیای یک بنای تاریخی باید در نظر داشته باشیم که بناها تافته جدابافته از بافت اطراف خود نیستند و باید مکمل آن و همسایه خوبی باشند.
خزائلی در انتها درباره نقش مهم سعدالسلطنه در شهر قزوین تصریح کرد: این مجموعه نقش خاص خود را در شهر پیدا کرده است و تجانس آن با بافت اطرافش به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را غیرفعال کرد و یا آن را کنار گذاشت، چراکه شهر زنده است و عکس‌العمل نشان می‌دهد.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=7796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.