• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

اخبار ویژه

جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد

12
پنجمین مزایده صندوق توسعه و احیا در سال جاری؛

مزایده سرمایه‌گذاری در احیای ده بنای تاریخی لرستان، برگزار شد

  • کد خبر : 6546
  • 16 آبان 1402 - 18:23
مزایده سرمایه‌گذاری در احیای ده بنای تاریخی لرستان، برگزار شد
شهاب طلایی: بی‌توجهی به نظرات استان‌ها، ریشه اصلی مشکلات است / پای‌بندی صندوق به قانون، شفافیت و زمان‌بندی/ خانه‌های تاریخی بروجرد، نگین گردشگری لرستان می‌شوند / صندوق، گره‌گشای همه عرصه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، جلسه بازگشایی پاکت‌های مزایده مشارکت و سرمایه‌گذاری در مرمت و احیای ده بناهای تاریخی استان لرستان، امروز سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ در اداره کل میراث فرهنگی این استان در خرم‌آباد برگزار شد.
در این جلسه شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، و مدیران میراث فرهنگی استان لرستان و همچنین نمایندگان نهادهای نظارتی حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه، شهاب طلایی، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا گفت: ما در روند جدید برگزاری مزایده‌های استانی جهت‌ مشارکت و سرمایه‌گذاری در مرمت و احیای بناهای تاریخی، تعامل و همراهی حداکثری با استان‌ها داریم و از ظرفیت کارشناسان استانی در این زمینه استفاده می‌کنیم.
طلایی افزود: با اجرای روند جدید، تمامی مراحل مزایده در خود استان‌ها و در قالب بسته مزایده استانی برگزار می‌شود و امیدواریم که از این طریق، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر در زمینه جذب سرمایه‌گذار مردمی جهت احیای بناهای تاریخی کشور خصوصا در استان‌های کم‌برخوردار باشیم.

بی‌توجهی به نظرات استان‌ها، ریشه اصلی مشکلات

مدیر عامل صندوق تاکید کرد: مزایدات احیای بناهای تاریخی سنوات قبل، در تهران و بدون کوچک‌ترین مشورتی با استان‌ها و کارشناسان استانی انجام می‌شده و همین مسئله، اختلاف نظرهای فراوان در زمینه تعیین کاربری بنا و واگذاری آن را به دنبال داشته است.
او ادامه داد: بخشی از مسائل امروز صندوق و وزارت میراث فرهنگی، ناشی از عدم هماهنگی و همکاری با استان‌ها طی سال‌های گذشته بوده است و در دوره جدید این روند در حال اصلاح است.

پای‌بندی صندوق به قانون، شفافیت و زمان‌بندی

این مقام وزارت میراث فرهنگی به تعهد صندوق به قانون و زمان‌های تعیین شده جهت مزایده اشاره کرد و گفت: ما امروز در صندوق، به قانون، شفافیت و زمان‌بندی مشخص که از قبل اعلام شده، متعهد هستیم.
او افزود: علی‌رغم همه مشکلات، ما به تعهدی که دادیم و به تاریخی که تعیین کرده‌ایم، عمل کردیم‌ و امروز جلسه بازگشایی پاکت‌های مزایده مشارکت و سرمایه‌گذاری در مرمت و احیای بناهای تاریخی استان لرستان را برگزار می‌کنیم و این نشان‌دهنده اراده جدی صندوق برای احیای هرچه‌سریع‌تر بناهای تاریخی کشور است.

سهم اندک لرستان از هفده سال فعالیت صندوق

مدیر عامل صندوق خاطر نشان کرد: سهم استان لرستان از هفده سال فعالیت صندوق، فقط احیای چهار بنا شامل خانه مصری‌ و خانه مغیث‌الاسلام بروجرد، و همچنین حمام گپ و خانه کشفی خرم‌آباد بوده است.
او ادامه داد: مزایده امروز به ده بنای تاریخی استان لرستان اختصاص دارد که توسط کارشناسان فنی صندوق و به کمک اداره کل استان، کارشناسی و قیمت‌گذاری شده و برای جذب مشارکت مردمی و واگذاری حق بهره‌برداری در مدت معین، وارد مزایده شده است.
طلایی به طی تشریفات قانونی مزایده اشاره کرد و گفت: ما با چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و استفاده از سامانه تدارکات الکترونیک دولت یا ستاد ایران، این مزایده را به صورت کاملا شفاف و قانونی و در قالب بسته مزایده استانی برگزار کردیم تا استان لرستان بتواند بناهای خود را به صورت ویژه به مزایده بگذارد.

لرستان، استان ویژه با مشکلات ویژه

مدیر عامل صندوق به مشکلات برگزاری مزایده احیای بناهای تاریخی در استان لرستان اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌های گردشگری استان لرستان نیاز به تقویت دارد و ما امیدواریم در این مزایده ظرفیت دیگر استان نیز در زمینه احیای بناهای تاریخی، فعال شود.
وی ادامه داد: در برگزاری مزایده استانی برای استان‌های برخوردارتر، مثل اصفهان، فارس و تهران، شاهد مشارکت گسترده مردم و سرمایه‌گذاران در مزایده‌ احیای بناهای تاریخی هستیم، اما در استان‌های کم‌برخوردار، هنوز فرهنگ احیای بناهای تاریخی به خوبی جا نیفتاده است.

احیای بناهای مردم به کمک خود مردم

او به جلسات متعدد استانی جهت جذب سرمایه‌‌گذار اشاره کرد و تصریح کرد: علی‌رغم چالش‌های موجود، ما با نهادهای مختلفی از جمله اتاق بازرگانی استان لرستان جلسه گذاشتیم و از آنها برای حضور در این مزایده دعوت کردیم.
او افزود: ما با انجمن‌های شهری و استانی مقیم مرکز در تهران و همچنین با اداره کل استان، جلسات متعددی برگزار کردیم تا بتوانیم در هماهنگی کامل، اطلاع‌رسانی لازم را برای جلب مشارکت مردمی در احیای این بناها، انجام دهیم، تا مردم پای کار بیایند و بناهای مردم به کمک خود مردم، احیا شود.
طلایی ادامه داد: امروز بناهایی را وارد مزایده کردیم که در سنوات قبل بیش از چهار یا پنج بار به مزایده رفته‌اند ولی عملا بی‌نتیجه مانده و مشارکتی در احیای آن صورت نگرفته است.
مدیر عامل صندوق ضمن ابراز امیدواری برای جذب مشارکت بیشتر مردم افزود: خانه کشفی و حمام گپ در خرم‌آباد نمونه‌ای از کارنامه صندوق در احیای بناهای تاریخی است، امروز یکی از فاخرترین بناهای استان لرستان برای پذیرایی از گردشگران، حمام گپ خرم‌آباد است و این خروجی، نتیجه کار صندوق توسعه و احیا و مشارکت سرمایه‌گذاران بومی است.

خانه‌های تاریخی بروجرد، نگین گردشگری لرستان می‌شوند

این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی افزود: فاز اول خانه مصری و خانه مغیث‌الاسلام بروجرد در امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و بدون شک نگین شهرستان بروجرد و استان لرستان خواهند بود.
طلایی گفت: کیفیت خدماتی که در دو خانه مصری و خانه مغیث‌الاسلام بروجرد ارائه خواهد شد، تاثیر بسزایی در هویت‌یابی استان لرستان در زمینه گردشگری دارد و برند استان در زمینه گردشگری را برجسته‌تر می‌کند.
مدیر عامل صندوق تاکید کرد: امیدواریم مسیری که برای احیای بناهای تاریخی استان، شروع کردیم، تداوم داشته باشد و همکاری با استان را توسعه دهیم و بناهای تاریخی و بسته‌های سرمایه‌گذاری استانی آینده، هم متنوع‌تر شوند.

صندوق، گره‌گشای همه عرصه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

او در انتها خاطر نشان کرد: صندوق بر اساس ظرفیت‌هایی که دارد، ماموریت خود را به احیای بناهای تاریخی محدود نمی‌داند و می‌تواند به موضوعات مختلفی از قبیل سرمایه‌گذاری در سایر حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم بپردازد و طبق قانون، مجوز فعالیت در این حوزه‌ها را هم دارد.
طلایی افزود: امروز در این تاریخ، پنجمین مزایده سال ۱۴۰۲ را برگزار می‌کنیم و هفته آینده نیز طبق برنامه، مزایده جذب مشارکت مردمی در احیای بناهای استان اردبیل را در خود استان برگزار خواهیم کرد.
لازم به ذکر است هدف از این مزایده که از سوی صندوق توسعه و احیا و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان برگزار می‌شود، جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی برای ده بنای تاریخی این استان شامل خانه بهرامی، خانه پورابوالقاسمی، خانه میرملاس، کاروانسرای گوشه، خانه غروی، خانه روناسی، خانه ایرانپور، خانه بزرگمهر، خانه حریری و خانه مستجاب الدعوه است.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.