• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

7
گزارش بیست و یکمین سفر استانی مدیر عامل صندوق توسعه و احیا؛

مشارکت صندوق توسعه و احیا در مرمت بناهای تاریخی اوقاف و آموزش و پرورش کرمانشاه / خانه زرشکیان در دهه فجر افتتاح می‌شود

  • کد خبر : 7402
  • 27 دی 1402 - 8:43
مشارکت صندوق توسعه و احیا در مرمت بناهای تاریخی اوقاف و آموزش و پرورش کرمانشاه / خانه زرشکیان در دهه فجر افتتاح می‌شود
شهاب طلائی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در بیست و یکمین سفر استانی خود در استان کرمانشاه اعلام کرد: طی توافقی که با مجموعه آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه استان داشتیم، مقرر شد بناهای تاریخی این دو نهاد را با مدیریت صندوق توسعه و احیا، مرمت کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، شهاب طلائی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، در ابتدای هفته جاری، طی سفر به استان کرمانشاه از بناهای تاریخی و فرهنگی تحت اختیار صندوق توسعه و احیا در این استان دیدار کرد.
این بناها به ترتیب شامل خانه فیض مهدوی، خانه سوری، خانه رنده‌کش (خواجه باروخ)، خانه زرشکیان (هتل بوتیک صارم‌الدوله) و حمام نظام‌العلما، حمام حاج شهبازیان، کاروانسرای ماهی‌دشت و مدرسه تاریخی کزازی (موزه آموزش و پرورش) بود.
گفتنی است تعدادی از این بناها در مرحله مرمت قرار دارد و مرمت برخی از این بناها نیز به پایان رسیده است. از آن میان می‌توان به خانه زرشکیان اشاره کرد که قرار است در دهه فجر افتتاح شود و در دسترس گردشگران قرار گیرد.

دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه

شهاب طلائی در ابتدای این سفر، در جلسه با داریوش فرمانی، مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، برنامه صندوق توسعه و احیا برای مرمت و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی استان را تشریح کرد.
داریوش فرمانی، مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با استقبال از رویکرد تعاملی صندوق توسعه و احیا، اعلام آمادگی کرد سایر بناهای تاریخی این استان را نیز برای مرمت و احیا به صندوق ارائه کند.
در این جلسه همچنین در مورد تسریع در فرآیند احیای کاروانسرای ماهی‌دشت، دو حمام تاریخی کنگاور، تکیه بگلربیگی و خانه حاج آخوند، گفت‌و‌گو و تصمیم‌گیری شد.

بناهای تاریخی آموزش و پروش و اوقاف کرمانشاه، احیا می‌شود

در این سفر همچنین در جلسه‌ای که با حضور شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، یاوری، معاون توسعه اداره کل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره ناحیه یک اداره کل اوقاف استان کرمانشاه برگزار شد، درباره احیای بناهای تاریخی این دو نهاد توسط صندوق توسعه و احیا، گفت‌وگو و تصمیم‌گیری شد.
در این جلسه با امضای تفاهم‌نامه، مقرر شد مدرسه تاریخی کزازی، مدرسه تاریخی معتضدالدوله وزیری و کاروانسرای ماهیدشت، با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسط صندوق، احیا شود.
مدیر عامل صندوق در انتهای این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: با توافقی که با مجموعه آموزش و پرورش و اداره اوقاف و امور خیریه استان داشتیم، مقرر شد شرایط واگذاری بخش آمفی‌تئاتر این مجموعه بررسی و اقدامات لازم انجام شود.
او افزود: مدرسه تاریخی کزازی با توجه به خاطرات نسل‌های مختلف از آن برای مردم کرمانشاه از اهمیت خاصی برخوردار است و آمادگی این را داریم با فراهم شدن شرایط برای واگذاری این مجموعه را با کاربری فرهنگی متناسب با مجموعه به سرمایه‌گذار بخش خصوصی ارائه کنیم.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا گفت: با توجه به قرار گیری این مدرسه در بافت فرهنگی شهر و دسترسی مناسب از شرایط مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار برخوردار است.

نوید احیای بناهای تاریخی کرمانشاه در گفت‌وگو با صدا و سیمای استانی

در ادامه سفر، مدیر عامل صندوق ضمن حضور در کاروانسرای ماهیدشت کرمانشاه، در مصاحبه با صدا وسیمای استانی، برنامه صندوق توسعه و احیا برای احیای بناهای این استان را تشریح کرد.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در این مصاحبه گفت:طبق قوانین، بنا‌های تاریخی از سوی صندوق توسعه و احیا به صورت بلند مدت در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.
طلائی با اشاره به اینکه مرمت بنا‌های تاریخی توسط سرمایه‌گذاران مردمی انجام می‌شود، یادآور شد:از ابتدای امسال تاکنون ۳۵ بنا و مجموعه تاریخی در کشور به سرمایه‌گذاران واگذار شده است و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال این آمار به ۵۰ بنا خواهد رسید و در تلاش هستیم که سال آینده این آمار به دو برابر برسد.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=7402

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.