• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

17

معرفی الگوهای جدید با تکریم سرمایه‌های نمادین میراث‌فرهنگی

  • کد خبر : 5679
  • 24 خرداد 1402 - 5:59
معرفی الگوهای جدید با تکریم سرمایه‌های نمادین میراث‌فرهنگی
در دورانی که روایت‌های جعلی درباره ایران عزیزمان، منتشر و برجسته‌سازی می‌شود، باید این مفاخر و دستاوردها و افتخارات فرهنگی آنان که حلقه اتصال گذشته و آینده هستند، به درستی و شیوه‌های جذاب، معرفی و روایت شوند.
خانواده بزرگ میراث‌فرهنگی ایران، انسان‌های بزرگ و چهره‌های ماندگاری را با افتخار در دل خود پرورش داده است. اینکه چقدر برای معرفی و شناساندن این مفاخر و دانش آنها تلاش شده، سوال مهمی است.

برخی نظریه‌پردازان، توسعه را مبتنی بر منابع زیرزمینی و برخی دیگر از دارایی‌های روی زمین می‌دانند؛ در حالی که نیروهای انسانی و اندیشه‌های آنان سرمایه و ثروت اصلی به شمار می‌رود.

در آموزه های دینی ما، روابط اجتماعی افراد، در فضای تکریم و از سر رحمت اصلاح می‌شود، نه با تحقیر و نادیده انگاری، و جامعه‌ای در سایه رحمت حق رشد می‌کند که امورش بر مبنای تکریم باشد. در منطق سیره نبوی نیز به احترام و تکریم انسان‌ها بسیار سفارش شده است.

تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی ایران، برای دومین دوره در آیینی از سوی وزارت میراث،فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شامگاه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد که این آیین، نمونه بارز و مصداقی روشن از ارزش‌ها و اهمیت‌هایی است که این فرزانگان در بین مردم و اهل فرهنگ و خانواده بزرگ میراث‌فرهنگی دارند.

چهره‌های فرهیخته و ماندگار با کارنامه‌ای پر افتخار در عرصه میراث‌فرهنگی ایران، با کوهی از معرفت و دانش و البته تواضع، تنها در یک مراسم تشویق نمی‌شوند بلکه به عنوان سرمایه دانشی و الگوهای ناب و کم‌نظیر به نسل نو معرفی خواهند شد.

زندگی، آثار و خدمات این شخصیت‌ها برشی از تاریخ میهن ماست. تاریخی که عظمت فرهنگ ایران را به دنیا پیوند می‌زند که باید زنده بماند و به درستی معرفی شود.

اثرات این اقدام مبارک تا ماه‌ها و سال‌ها در فضای فکری و فرهنگی برجا می‌ماند، به گمانم بقیه نهادهای شهری، دانشگاهی و تشکل‌های تخصصی میراث فرهنگی هم باید برای تکریم این چهره‌ها در شهر زادگاه یا محل تدریس و کار این مفاخر اقدامات تکمیلی مثل انتشار آثار، معرفی خدمات و آثار مفاخر به نسل نو، نامگذاری خیابان، نصب سردیس، نامگذاری ساختمانی فرهنگی به نام این مفاخر، ساخت مستند پرتره و… اقدام کنند، چرا که رسالت معنوی و فرهنگی همه نهادهای مرتبط با امر مقدس ترویج فرهنگ، تكريم و تجليل از مفاخر و نام‌آوران ایرانی و اسلامی از قدیمی‌ترین‌ها تا به امروزی‌هاست و شناخت مفاخر فرهنگی و هنری يک ملت و تلاش برای الگوسازی آنها در اعتلای هويت فردی، اجتماعی و ملی آن ملت مؤثر خواهد بود.

در گام دیگر، پیگیری و اجرای آرزوها و پیشنهادهای کاربردی چهره‌های علمی و فرهنگی که مورد تجلیل قرار گرفته اند، نیز می‌تواند بخشی از تکریمِ هدفمند این بزرگان باشد.

کشور ما، ذخایر و سرمایه‌های عظیمی چون میراث ملموس، ناملموس و طبیعی دارد که افتخار چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی، خدمت صادقانه به این مواریث ارزشمند بوده و هست، اما سرمایه عظیم انسانی در کشورمان یکی از سرمایه‌های پرافتخاری است که در این دوره، بیش از گذشته مورد توجه وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است و شاهد تجلیل از مفاخری هستیم که به مثابه «سرمایه نمادین» در جامعه ما افتخارآفرین هستند و تکریم سرمایه‌های نمادین تلاش برای «معرفی الگوهای جدید» است.

در دورانی که روایت‌های جعلی درباره ایران عزیزمان، منتشر و برجسته‌سازی می‌شود، باید این مفاخر و دستاوردها و افتخارات فرهنگی آنان که حلقه اتصال گذشته و آینده هستند، به درستی و شیوه‌های جذاب، معرفی و روایت شوند، چرا که تکریم مفاخر فرهنگی، بخشی مهم از قدرت نرم یک کشور است و به ترویج و تثبیت روایت‌های اصیل و صحیح کمک می‌کند.

میراث‌ فرهنگی در دنیای بی‌هویت امروز، شناسنامه همه ماست، سرمایه‌های انسانی میهمن مان را باید قدر بدانیم و فرصت‌ها را دریابیم.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=5679

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.