• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

20
چتر میراث ناملموس روی میراث ملموس؛‌

مهندس ضرغامی: بناهای ما براساس اعتقاد و باور و هنر و مهارت و به آهستگی شکل گرفته است

  • کد خبر : 5686
  • 25 خرداد 1402 - 22:00
مهندس ضرغامی: بناهای ما براساس اعتقاد و باور و هنر و مهارت و به آهستگی شکل گرفته است
وزیر میراث فرهنگی با بیان این که درواقع میراث ناملموس همان 35 هزار اثر میراث ملموس را نیز دربردارد گفت: میراث ناملموس ما صرفا معماری و کالبد این بناها نیست بلکه مربوط به رفتار و آیین و فضایل ملی ماست و براساس اعتقاد و باور و هنر و مهارت و به آهستگی شکل گرفته است.

«سید عزت الله ضرغامی» در دومین نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی ایران که امشب در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد،‌ با بیان اینکه این رویداد خوب با اهتمام دکتر دارابی برگزار می‌شود و انجام چنین کاری هم ضرورت داشت، اظهار کرد: تجلیل از بزرگان و چهره های ماندگار میراث فرهنگی به منزله تکریم میراث فرهنگی و هویت ملی ماست به طوری که میتوان اینگونه گفت که این افراد ستارگانی هستند که به سمت خوبیها هدایت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه چهره های ماندگار و مفاخر مان، علامت هدایت به سمت همه فضیلت های ملی ما هستند، گقت: این افراد نه از روی تعصب بلکه براساس یک شناخت عمیق و باور کاملا صادقانه در این مسیر گام گذاشتند و شاگردان زیادی در نسل‌های مختلف تربیت کردند.
وی یکی از مشکلات این حوزه را اقدامات رسانه ای مناسب در همه ابعاد و معرفی داشته ها، دانست و تصریح کرد: اخیرا برای سفرای جمهوری اسلامی که صحبت می‌کردم یکی از این جمع، گفتند اگر بخشی از اقدامات رسانه ای خود در دوران صدا و سیما را صرف معرفی می‌کردید بسیار موثرتر بود.
وی با بیان اینکه هیچ وقت دیر نیست و هنوز هم می‌توان این مسئله را حل کرد، گفت: باید همه ما به خصوص رسانه‌ها معرفی کنند، ما باید میراث فرهنگی ملموس و ناملموس را معرفی کنیم که نکردیم.
ضرغامی ادامه داد: بعضا به قول رسانه‌ای ها،‌اینگونه نقل میکنند که وقتی در کنار ابنیه تاریخی می‌روید چرا پلاتو می‌خوانید چرا که اقدام شایسته‌ای نیست ولی من جوابم را که از ایت الله مطهری یاد گرفته‌ام می‌گویم، افرادی که این را می‌گویند دچار یک بیماری هستند و باید خود را علاج کنند.
وی با اشاره به این که وقتی در مکانی می‌ایستید حرفتان در همان مکان مکین بیشتری پیدا می‌کند، گفت: رجوع به زحمات و اقداماتی که نیاکان ما انجام می‌دهند مثلا پیرمردی که آن را می‌سازد و مرمت می‌کند، در این مکان‌ها وجود دارد، دستی است که بوسیدن دارد و اگر این دست بوسیدن ندارد پس چه چیزی ارزش بوسیدن دارد؟
این مسئول افزود: پیشکسوتان‌مان با سلوک و اعتقاد راستین خود پلی بین این نسل و نسل های گذشته هستند و باید این فرصت را قدر بدانیم.
وی به تعدد آثار میراث ملموس و منول کشور که ملی و ثبت جهانی هستند، اشاره کرد و گفت: میراث ناملموس ما صرفا معماری و کالبد این بناها نیست بلکه مربوط به رفتار و آیین و فضایل ملی ماست درواقع میراث ناملموس همان ۳۵ هزار اثر میراث ملموس را نیز دربردارد، چرا که این آثار براساس اعتقاد و باور و هنر و مهارت و به آهستگی به آثاری مانند گنبد سلطانیه و دیگر آثار مشابه تبدیل شده اند در واقع، میراث ناملموس صرفا خود معماری نیست بلکه براساس یک باور و فرهنگ ناملموس ایجاد شده است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه خاطرنشان کرد: ما هنوز به سمت آن معماری که باید براساس فلسفه اسلامی شکل بگیرد و در شان انقلاب اسلامی باشد نرفتیم و اولین قدم این است که اشتباهاتمان را بپذیریم و در صدد جبران آن بر بیاییم.
وی به ارتباط با نسل جدید اشاره کرد و ضمن تلاوت آیاتی از قران تصریح کرد: سال‌هاست که غفلت کردیم و به زبان نیاوردیم و فکر کردیم می‌توانیم چیزی را جایگزین کنیم و البته به سمت همان هم نرفتیم.
وی افزود: باید بزرگان خود را تکریم کنید و جوانان و کوچکترها را هم مورد لطف و درک قرار دهید و زبانشان را بفهمید و اگر خطایی کردند آن را ببخشید.
ضرغامی با بیان این که امروزه بخشی از بی احترامی‌هایی که به ما میشود مربوط به این است که خودمان هم احترام را حفظ نکردیم و به اشتباه تصور می‌کنیم چون سنی از ما گذشته باید به ما احترام بگذارند.
وی ادامه داد: دو کلمه هم نتوانستیم با نسل‌های جدیدمان حرف بزنیم در حالیکه در همین ماه های اخیر رهبری فرمودند لسان قوم را نمی‌دانیم ولی ما ادعا داریم که همه تریبون هارا برای خود نگه میداریم و باز رهبری دوباره گفتند با زبان ۴۰ سال قبل هم نمی‌شود با این نسل حرف زد.
این مسئول با اشاره به این که اگر جوانی درست رابطه برقرار کند و بتواند با شما حرف بزند بخشی از مشکلات مربوط به او هم حل می‌شود‌،‌گفت: گاهی بزرگان را کنار میزنیم در حالی که قبلا بزرگان مثلا در محلات،‌ پادرمیانی میکردند به طوری که به دعوا با هر بحث و جدلی با ی صلوات پایان میدادند. اما امروز آنکه امروز باید پا درمانی کند نیست.
وی با اشاره به این که بخش عظیمی از میراث ناملموس ایرانیان عین دستورات اسلام است، در حالی که برخی مدام دنبال تعارض هستند. گفت: مصداقی از امانت داری در یزد مربوط به بسته ای است که یک زرتشتی ۱۰۰ سال یعنی برای سه نسل نگهداری کرد و پس از اسلام هم امانت داری بسیار مهم بوده است به طوری که پیامبر اسلام قبل از اینکه مبعوث شده و به رسالت شود به محمد امین مشهور بوده است.
ضرغامی با اشاره به این که همه باید به دنبال اشتراکات باشیم،‌گفت: به جای نزدیک کردن، در کارهای اجتماعی مانند برخی از ابزارهای مهندسی همچون شاغول و تراز و ذره بین عمل کردیم در حالی که این افعال در جامعه هم مذموم است و امروز میبینم آنهایی که اوج بی‌ترازی هستند تراز همه می‌شوند.
ضرغامی در پایان گفت: همکاران ما در میراث فرهنگی و بزرگان ما و آنانکه استخوان خرد کرده اند پرچم دار همه فضایل و خوبیها و ارزش های متعلق به این ملت هستند و با تواضع و پدری، این فرهنگ چند هزار ساله خود را معرفی کردند و ما نیز باید انها را معرفی کنیم و ایرانی بسیار ارزشمند و پر افتخار در آینده خود بسازیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=5686

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.