• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

6
گزارش بیست و دومین سفر استانی مدیر عامل صندوق توسعه و احیا؛

نخستین سفر مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در ۱۸ سال گذشته به استان کردستان / بناهای تاریخی کردستان در قالب بسته مزایده استانی، مرمت و احیا می‌شود

  • کد خبر : 7376
  • 27 دی 1402 - 7:43
نخستین سفر مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در ۱۸ سال گذشته به استان کردستان / بناهای تاریخی کردستان در قالب بسته مزایده استانی، مرمت و احیا می‌شود
شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در بیست و دومین سفر استانی خود، از هفده بنای تاریخی استان کردستان بازدید کرد و از برگزاری بسته مزایده استانی بناهای تاریخی استان کردستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، شهاب طلائی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، در ابتدای هفته جاری با سفر به استان کردستان از بناهای تاریخی این استان بازدید کرد.
طلایی در ابتدای این سفر در جلسه با منصور مهرزاد، مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان گفت: صندوق این آمادگی را دارد که علاوه بر ۲۲ بنایی که در این استان در اختیار دارد، سایر بناهای استان را نیز وارد مزایده کند و در قالب بسته مزایده استانی، با جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت، فرآیند مرمت، احیا و بهره‌برداری از این بناها را سرعت ببخشد.
او افزود: در ۱۸ سالی که از تاسیس صندوق می‌گذرد، این اولین بار است که مدیرعامل این نهاد، به این استان سفر می‌کند و ما معتقدیم با تعامل حداکثری با استان‌ها می‌توانیم روند حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور را با شتاب بیشتری دنبال کنیم.
منصور مهرزاد، مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان نیز در این جلسه گفت: حضور مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در این استان، فرصت ارزشمندی برای احیای بناهای استان کردستان است و ما آمادگی داریم به کمک صندوق، بناهای تاریخی و فرهنگی استان را وارد مزایده کرده و بناهای تاریخی که متعلق به مردم است را به کمک خود مردم احیا کنیم.

از عمارت خسروآباد تا خانه ملک‌التجار، بازدید از هفده بنای تاریخی

در ادامه این سفر، مدیر عامل صندوق به همراه منصور مهرزاد، مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان، از هفده بنای تاریخی شهر سنندج بازدید کردند.
گفتنی است این بناها شامل عمارت خسروآباد، حمام عبدالخالق، حمام خان، عمارت مشیر دیوان، خانه احمدی، خانه ملک‌التجار، خانه آصف، خانه پیرمرادی، خانه عرب زاده، خانه مصری، خانه آیت‌الله مردوخ، خانه گله‌داری، خانه دل‌روشن، خانه آزموده اردلان (اولین بوتیک هتل استان کردستان)، خانه ملایی، خانه کسوت‌آرا و خانه امجد الاشرف بود.

جاری شدن جان دوباره در بناهای تاریخی با مرمت و احیای آن

طلائی در حاشیه این بازدیدها در مصاحبه با خبرنگاران گفت: واگذاری این بنا‌ها برای مرمت و احیا، جان دوباره‌ای به این بنا‌ها خواهد بخشید. تسهیل واگذاری این بنا‌ها به بخش خصوصی به معنی حفظ و احیای بنا‌های تاریخی به کمک مردم است.
مدیرعامل صندوق توسعه همچنین از تلاش برای انتخاب مناسب‌ترین سرمایه‌گذار‌ها برای هر کدام از بنا‌های آماده واگذاری خبر داد.
او ادامه داد: از مجموع ٨٠٠ بنای تاریخی کشور که ساماندهی آن‌ها به این صندوق واگذار شده، تعداد ٢٢ بنای آن مربوط به استان کردستان است.

احیای بناهای تاریخی در خدمت اشتغال‌زایی بومی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری

او سقف واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه‌گذار را ٥٩ سال عنوان کرد و گفت: این صندوق به ‌نمایندگی از وزارتخانه برای احیا، مرمت و بهره‌برداری از ابنیه‌های تاریخی از سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه حمایت می‌کند.
طلائی هدف از واگذاری بناهای تاریخی را مرمت و نگهداری بهینه از اماکن تاریخی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری بیان کرد و یادآور شد: استان کردستان دارای بناهای تاریخی فراوانی است که بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت باشد.
فرزامی معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کردستان هم در این بازدید گفت: متاسفانه حال بنا‌های تاریخی استان کردستان خوب نیست و از سرمایه گذاران دعوت کرد در احیای بناهای تاریخی این استان مشارکت کنند.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=7376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.