• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

اخبار ویژه

جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد

15
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی؛

وزیر میراث فرهنگی به تنهایی یک رسانه است / اجلاس سالانه روابط عمومی‌ها برگزار شود

  • کد خبر : 5768
  • 14 تیر 1402 - 8:53
وزیر میراث فرهنگی به تنهایی یک رسانه است / اجلاس سالانه روابط عمومی‌ها برگزار شود
قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی با بیان این که روابط عمومی وزارتخانه دارای امتیازات ویژه‌ای است که مثابه آن در سایر وزارتخانه‌ها کمتر است،‌ گفت: وزیر میراث فرهنگی خود یک رسانه است و همه ساز و کار رسانه را می‌داند و صاحبنظر و نفر اول این کار در کشور به شماره می‌آید.

»علی دارابی» در همایش مدیران روابط عمومی ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها که چهارشنبه ۱۴ تیرماه در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد،‌ با بیان این که علاوه بر اهمیت و نقش روابط عمومی‌ها و با گذشت دو دهه از  قرن ۲۱ که عصر انفجار اطلاعات و هژمونی و سلطه رسانه‌ای جهان است،‌گفت: هنوز هم این حوزه با گذشت این زمان چالش های متعددی دارد و زمانی میتوانیم این چالش هارا حل کنیم که روابط عمومی کارآمد، خلاق، مبتکری داشته باشیم.

وی با بیان این که نبود سواد روابط عمومی و ارتباطی در جامعه،‌ ضعف دانش و اطلاعات حرفه‌ای مدیران ارشد درباره کارکردهای روابط عمومی جزو چالش‌های این حوزه است،‌ گفت: کمبود شدید نیروی انسانی با انگیزه، باسواد، متخصص و آموزش دیده و حاکم شدن تفکر و نگاه سنتی و قدیمی مدیریتی که روابط عمومی را «پوستر چسبان» و «تبلیغات چی» و «تشریفاتی» است که باید این موارد را مدیریت کرد.

فرهنگ تحمل در روابط عمومی‌ها متفاوت شده است 

دارابی با اشاره به این که فرهنگ تحمل در مدیریت روابط عمومی‌ها متفاوت و متصاد شده است،‌ گفت: کمبود شدید بودجه، اعتبار، نبود جایگاه و تشخص و منزلت مناسب سازمانی،‌ عملکرد نامطلوب برخی روابط عمومی‌ها در ارتباط گیری با رسانه‌ها که گمان می‌کنند باید رسانه‌ها را تحت کنترل خود داشته باشند.،‌به چالش‌های این حوزه دامن زده است.

دارابی با تاکید بر این که باید بتوانیم چالش های این حوزه را مشترکا درک کنیم و آگاهانه آن ها را مطرح کنیم،‌ با این سوال که بایدهای  یک روابط عمومی کارآمد چیست؟ گفت: معتقدم که روابط عمومها از نظر عملکردی به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می‌شوند و به طور خاص تسهیل ارتباط کارکنان با مدیریت،‌ انعکاس اخبار و گزارش‌های درون سازمانی و برگزاری رخدادها و مناسبت‌ها جزو اهم کارکردهای درون سازمانی یک روابط عمومی است.

به گفته این مسئول،‌ افزایش حس همبستگی، تعلق سازمانی میان آحاد کارکنان،‌ تلاش برای افزایش رضایتمندی کارکنان از محیط اداری در نتیجه بالا بردن بهره‌وری و رضایتمندی ارباب رجوع و همچنین انعکاس صریح، شفاف مسایل، مشکلات همکاران به رأس مدیریتی سازمان و انتقال پاسخ ها، تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان بر کارکنان و در نتیجه افزایش مشارکت جویی آنان نیز جزو این موارد است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، با بیان این که کارکردهای برون سازمانی روابط عمومی ارتباط صمیمی، مستمر و شفاف با رسانه‌ها و همچنین دسته بندی، فرموله کردن، تجمیع تقاضاها و مسایل و مشکلات مربوط به سازمان در نزد افکار عمومی و انعکاس آن به مدیریت سازمان،‌ است، تصریح کرد: جلب مشارکت مردم، تسهیل دسترسی آنان به مدیران مجموعه،‌ دفاع از شان و اعتبار سازمانی در افکار عمومی،‌ برندینگ، اطلاع‌رسانی و معرفی سازمان و خدمات آن،‌ پاسخ‌گو بودن در همه عرصه‌ها و زمان‌ها نیز جزو کارکردهای برون سازمانی روابط عمومی محسوب می‌شود.

برای برگزاری اجلاس سالانه روابطه عمومی‌ها برنامه‌ریزی شود

دارابی با اشاره به این که روابط عمومی در ساختار جدید وزارتخانه از جایگاه مشخص و منزلت سازمانی ویژه برخوردار خواهد شد،‌ گفت: اصولاً ذات و ماهیت فعالیت وزارتخانه امری ارتباطی، اطلاع‌رسانی و از جنس معرفی است به همین منظور،‌ اجلاس روابط عمومی‌ها فصلی یک بار باید برگزار شود تا فضای همدلی، مودت و دوستی افزایش یابد و هم استقلال ملی تجربه و آموزش انجام شود.

وی با بیان این که اجلاس سالانه باید در برگیرنده همه روابط عمومی مجموعه تابعه میراث باشد، ‌گفت: برترین روابط عمومی‌ها توسط هیأت داوران معرفی شوند و مورد تقدیر قرار گیرند تا الگوی موفق و کارآمد در دسترس سایرین باشد،‌ همچنین در اجلاس سالانه از مطبوعاتی، رسانه‌ها، خبرنگاران، گزارشگران، عکاسان برتر در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تجلیل شود تا بدینوسیله قدردانی خود را از رسانه‌ها اعلام کنیم.

دارابی با بیان این که روابط عمومی‌ها در همه شرکت‌ها، معاونت‌ها، استان‌ها، پایگاه‌ها و موزه‌ها باید با مرجعیت مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارتخانه فعالیت کنند و اصول و ضوابط همکاری را مدنظر قرار دهند، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارت آموزی جزو مواردی است که باید به صورت حضوری غیرحضوری در طول سال باید سرلوحه روابط عمومی باشد.

وی با تاکید بر این که نشریه داخلی که نقش ارتباطی میانی کارکنان،‌ باید در دستور کار روابط عمومی قرار گیرد،‌ گفت: این نشریه که نحوه انتشار آن فعلاً محل بحث نیست، می‌تواند به مشابه کاتالیزور و تنظیم کننده مناسبات و روابط درون سازمانی انعکاس اخبار و فعالیت‌ها، اطلاع‌رسانی از برنامه‌ها و سایت‌ها را از بالاترین مقام سازمان تا اقصی نقاط کشور برعهده داشته باشد.

این مسئول با بیان این که باید تاریخ شفاهی هر استان خصوصا پیشکسوتان توسط روابط عمومی ها حفظ و ذخیره شود،‌گفت: ما این اقدام را از طریق تجلیل در حوزه میراث فرهنگی آغاز کردیم و بهتر است روابط عمومی ها نیز در این حزوه اعلام آمادگی کنند.

وی با بیان این که اختیار استانها را ارتقا داده ایم و باید رواب عمومی ها نیز در این حوزه فعالتر عمل کنند، تصریح کرد: در برخی از اقدامات که سپاهی ملی تشکیل میدهیم باید برنامه ا رویداد یا اقدام را به نحو عالی انجام دهیم و تجلیل از مفاخر، هنرمندان و فعالان دفاع مقدس را نیز مورد برنامه ریزی قرار دهیم.

میراث آریا سرمایه بزرگی برای وزارت خانه است 

این مسئول با بیان این که روابط عمومی وزارتخانه دارای امتیازات ویژه‌ای است که مثابه آن در سایر وزارتخانه‌ها کمتر است،‌ گفت: اولین امتیاز را شاید باید وجود وزیری بدانیم که خود یک رسانه است و همه ساز و کار رسانه را می‌داند و صاحبنظر و نفر اول این کار در کشور به شماره می‌آید دوم این که امکانات، تجهیزات، زیرساخت‌ها، بناها، پایگاه‌ها، موزه‌ها، کاخ‌ها و مجموعه‌های تاریخی در سراسر کشور فرصت بی‌بدیلی برای فعالیت و انعکاس عملکرد و روابط عمومی و شبکهسازی ارتباطی است.

وی به ظرفیت شبکه میراث آریا و شبکه تلویزیونی تلوبیون به عنوان یک ثروت و سرمایه بزرگ در حوزه ظرفیت سازی و تولید، توزیع و انتشار پیام اشاره کرد و گفت: اهداف، وظایف و مأموریت‌های وزارتخانه با تمدن، فرهنگ، هویت، استقلال دینی، مذهب، سنتها، آداب و رسوم و در یک کلمه «میراث پدری» ما همسازی دارد و این مولفه‌ها همه مردم را همراه و همگن می‌کند.

وی با تاکید بر این که روابط عمومی باید سواد میراثی و گردشگری در کشور را ارتقاء دهد، گفت: حفظ و صیانت از میراث را به فرهنگ عمومی تبدیل کند و این هدف غایی و مطلوبی است که باید برای نیل به آن برنامه و چشم‌انداز داشت.

دارابی با بیان این که همه شما که در روابط عمومی هستید باید عاشق کارتان باشید انگیزه و علاقه داشته باشید، گفت: از سر ناچاری در روابط عمومی نیامده باشید که اگر خدای ناخواسته چنین است به خودتان و مجموعه جفا کرده‌اید. شما باید نوشتن، برقراری ارتباط را بلد باشید و یاد گرفته باشید از طرفی باید مطالعه متن زندگیتان باشید. اینها سرمایه‌های اهم و اولیه برای یک روابط عمومی حرفه‌ای، موفق و کارآمد است.

وی با بیان این که روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آنچه که هست و آنچه که باید باشد فاصله معناداری دارد، ضمن تقدیر از اقدامات مدیریت روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی و خبرگزاری میراث آریا، در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه باید از زحمات روابط عمومی ادارات استانی تقدیر کنیم باید از رسانه های متعدد که منتقد برخی از اقدامات و خدمات ما هستند نیز تشکر کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=5768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.