• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

8
بهره‌بردار خانه تاریخی سرهنگ بخردی:

کاخ سرهنگ، اولین بنای تاریخی شهر اصفهان با ظرفیت پذیرش بیش از صد میهمان می‌شود

  • کد خبر : 7019
  • 19 آذر 1402 - 13:00
کاخ سرهنگ، اولین بنای تاریخی شهر اصفهان با ظرفیت پذیرش بیش از صد میهمان می‌شود
علی محمدی، بهره‌بردار خانه تاریخی سرهنگ بخردی گفت: مشارکت در مرمت و احیا، تصمیمی فراتر از منطق اقتصادی و مالی است و برای پذیرش این مسئولیت، باید عاشق بود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، علی محمدی، بهره‌بردار خانه تاریخی سرهنگ بخردی اصفهان، امروز یکشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲ گفت: کسی که به حیطه مرمت و احیای این‌گونه بناها قدم می‌گذارد، کاملا دلی و از روی عِرق و احساس درونی این تصمیم را گرفته است وگرنه چنین تصمیمی، با معیارهای اقتصادی و مالی، معقول نبوده و برای این‌گونه اهداف، می‌توان کارهای پرسود دیگر و با زحمت کمتر انجام داد.
محمدی درباره آخرین وضعیت این بنای تاریخی توضیح داد: تصور می‌کردیم با اتمام مرحله مرمت بنا، بار سنگینی از دوش ما برداشته می‌شود اما ترمیم و نگهداری از بنا، فصل جدیدی از کتاب مرمت و احیای بناست که به‌روی ما گشوده شده است.
او ادامه داد: در چهار سالی که کاخ سرهنگ برای مشارکت در مرمت و احیا به ما واگذار شده است، سعی کردیم حتی نقص‌های کوچکی که در مرحله مرمت وجود داشته، برطرف کنیم. همچنین نورپردازی در قسمت بیرونی خانه انجام شده و برنامه‌هایی برای طراحی یک پارکینگ برای این مجموعه داریم.
وی افزود: هدف ما، خریداری بخشی از خانه اولیه سرهنگ بخردی و بازگرداندن آن به شکل و شمایل اولیه آن است که الان در تملک بخش خصوصی است.

نبود پارکینگ، چالش بزرگ بهره‌برداران

بهره‌بردار کاخ سرهنگ با اشاره به مشکل عدم وجود پارکینگ در خانه‌های تاریخی، تاکید کرد: در گذشته به علت اینکه خودرویی وجود نداشته، پارکینگی هم برای خانه‌های قدیمی نمی‌ساخته‌اند.
محمدی ادامه داد: معبر و کوچه هم به علت واقع شدن در بافت قدیمی، باریک بوده و ظرفیت توقف و پارک‌کردن خودروها را به علت دشواری ترددها ندارد.
او اضافه کرد: برای حل مشکلات مهمانان و گردشگران، سعی می‌کنیم در نزدیکی خیابان، یک پارکینگ خریداری کنیم تا امنیت خودروی آنان را تامین کرده و نگرانی آن‌ها در این زمینه را رفع کنیم.

بخش‌ اندرونی کاخ سرهنگ، در انتظار مرمت و احیا

محمدی خاطر نشان کرد: خانه سرهنگ بخردی دارای هفت حیاط بوده که دو حیاط آن، تحت اختیار میراث فرهنگی است.


او افزود: بخش‌هایی که ما در حال بهره‌برداری از آن‌ها هستیم، حیاط اصلی خانه و غلام‌نشین آن است. بخش معروف به بحرینیان نیز که تحت مالکیت میراث فرهنگی است، برای مرمت و احیا به ما واگذار شده که هنور فرآیند مرمت آن آغاز نشده و در حال طی کردن مراحل کارشناسی فنی است.
محمدی اظهار کرد: قرار است مرمت و احیای بخش اندرونی این خانه نیز بر عهده ما باشد، اما از آنجایی‌که مالک خصوصی دارد، ابتدا باید به تملک ما درآید و سپس مراحل مرمت آن آغاز شود.

پیشنهاد استفاده از متولی بنا

محمدی به احساس تعلق خاطر مرمت‌گر به بنای تاریخی مرمت‌شده اشاره کرد و گفت: کسی که مرمت و احیای یک بنای نفیس و تاریخی را عهده‌دار و زحماتی را در این راستا متحمل می‌شود، نوعی احساس تعلق و نزدیکی به بنا پیدا کرده و آن را مانند فرزند خود گرامی می‌دارد.
محمدی افزود: همواره این نگرانی برای مرمت‌گر وجود دارد که مبادا شخص دیگری نتواند بهره‌برداری درخوری از آن داشته باشد یا به‌طور شایسته از بنا نگهداری کند و سبب آسیب دیدن بنا شود.
این بهره‌بردار ادامه داد: از طرفی، این بناها میراث ملی محسوب شده و متعلق به تمام مردم و نسل‌های آینده کشورند. اگر این بناها را تحت مالکیت شخص خاصی در بیاوریم، به نوعی این حق را از سایر مردم برای بهره‌مندی از بنا به عنوان مالک اصلی این میراث گران‌بها سلب کرده‌ایم.
محمدی راه‌حل منطقی این مساله را سپردن مادام‌العمر بنای تاریخی به یک متولی دارای اهلیت دانست و گفت: باید تدبیری اتخاذ شود که همگان بتوانند از بناهای تاریخی بهره‌مند شوند اما در عین حال، هر اقدامی تحت کنترل و نظارت متولی آن بنا باشد، چرا که برای این بناها، هیچکس دلسوزتر از شخصی که این خانه‌ها را مرمت می‌کند، وجود ندارد.

اولین بنای تاریخی شهر اصفهان با ظرفیت پذیرش بیش از صد میهمان

محمدی در انتها با اشاره به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت مجموعه کاخ سرهنگ بیان کرد: قصد داریم تا هرچه زودتر و با تسهیل‌گری مسئولان میراث فرهنگی، بخش اندرونی خانه سرهنگ بخردی را از مالک خصوصی آن خریداری کرده و مرمت آن را آغاز کنیم.
او افزود: برنامه‌ریزی کردیم تا در پنج سال آینده، بتوانیم خانه تاریخی سرهنگ بخردی را تبدیل به اولین بنای تاریخی شهر اصفهان کنیم که ظرفیت پذیرش صد نفر را داشته باشد.
گفتنی است مرمت خانه تاریخی سرهنگ بخردی، نمونه یک مرمت درخور و شاخص است. این خانه که از بناهای بجا مانده از دوره صفوی است، در سال ۱۳۹۷ از طرف صندوق توسعه و احیا، طی تشریفات قانونی مزایده، برای مرمت، احیا و بهره‌برداری با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=7019

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.