• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

اخبار ویژه

آمادگی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیای بافت تاریخی گرگان/ لزوم افزایش مشارکت بین دستگاهی جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا

9
مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز:

کاخ شهرستانک، بزرگترین بوتیک هتل کشور می‌شود / تبدیل کاروان‌سرای شاه‌عباسی کرج، به خانه صنایع دستی استان البرز

  • کد خبر : 7179
  • 06 دی 1402 - 10:34
کاخ شهرستانک، بزرگترین بوتیک هتل کشور می‌شود / تبدیل کاروان‌سرای شاه‌عباسی کرج، به خانه صنایع دستی استان البرز
رحیم خاکی، مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز گفت: این آمادگی را داریم که چهار حمام و چهارده قلعه تاریخی استان البرز را به کمک صندوق توسعه و احیا، جهت مرمت به بخش خصوصی واگذار کنیم.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، رحیم خاکی، مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز گفت: واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی برای مرمت و بهره‌برداری، هم حفظ و مرمت بنا را تضمین می‌کند و هم باعث اشتغال‌زایی برای مردم و کسب درآمد برای وزارت میراث فرهنگی می‌شود تا بتواند در احیا و نگهداری از سایر بناها از این اعتبار استفاده کند.
او ادامه داد: اولین همکاری ما در اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با صندوق توسعه و احیا در واگذاری کاروان‌سرای شاه عباسی کرج بود. با توجه به اهمیتی که این مجموعه تاریخی برای استان البرز و اهالی شهر کرج دارد، لازم است کاربری مناسبی برای بهره‌برداری از آن در نظر گرفته شود.

کاروان‌سرای شاه عباسی، خانه صنایع دستی استان البرز می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز تاکید کرد: با طی مراحل کارشناسی و مشورت‌های انجام شده، با پیشنهاد خانم جلالی، معاون صنایع دستی وزارتخانه، تصمیم بر آن شد که کاروان‌سرای شاه عباسی به عنوان خانه صنایع دستی استان البرز در نظر گرفته شود.
وی افزود: اخیرا به کمک صندوق توسعه و احیا موفق شدیم بخش زیادی از مشکلات حقوقی و اداری این مجموعه را برطرف کنیم و اگر همه پیش‌بینی‌های ما درباره فرآیند واگذاری و مراحل اداری تحقق یابد، این کاروان‌سرا با عنوان خانه صنایع دستی به یکی از مجموعه‌های شهری شهرستان کرج واگذار خواهد شد.
او دربار آخرین وضعیت این بنای تاریخی گفت: کاروان‌سرای شاه عباسی کرج، تخلیه شده و در اختیار صندوق توسعه و احیا و اداره کل میراث فرهنگی البرز قرار دارد و هم اکنون نیز در حال انجام مقدمات حقوقی و اداری لازم برای واگذاری آن در مدت معین هستیم.

خاکی با اشاره به شروع دوباره واگذاری‌ بناهای تاریخی استان البرز جهت مرمت، احیا و بهره‌برداری در مدت معین، پس از وقفه‌ای طولانی که در این روند وجود داشت، گفت: این اتفاق برای استان البرز حائز اهمیت است، چرا که پس از سال‌ها یکی از مجموعه‌‌های تاریخی خود را به کمک صندوق توسعه و احیا برای مرمت و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

کاخ تاریخی شهرستانک به بزرگترین بوتیک هتل کشور تبدیل می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی البرز توضیح داد: کاخ تاریخی شهرستانک به عنوان بزرگترین بوتیک هتل ایران در حال مرمت است و به عنوان یک مجموعه اقامتی ارزشمند به مدار خدمت‌رسانی برای گردشگران داخلی و خارجی اضافه خواهد شد.
خاکی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده، امیدواریم با تایید مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان در مورد تامین اعتبار پنج میلیارد تومانی، مشکلات گاز این مجموعه و منطقه برطرف شود.
او ادامه داد: مشکل دسترسی جاده‌ای کاخ شهرستانک نیز رفع شده است، مسئله عدم پوشش برق و آنتن‌دهی تلفن همراه نیز به دستور استاندار محترم در حال پیگیری است اما هنوز دستورات لازم را برای تامین اعتبار از وزارت نیرو دریافت نکردیم.

تبدیل کاروان‌سرای ینگی‌امام به یک واحد اقامتی پنج ستاره

این مقام وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: برای تعیین کاربری و انجام مراحل کارشناسی جهت برگزاری مزایده مشارکت در مرمت و احیای کاروان‌سرای ینگی‌امام برنامه‌ریزی کردیم تا آن را به عنوان یک واحد اقامتی پنج ستاره به کمک صندوق توسعه و احیا وارد مزایده کنیم. اصل سازه بنا سرپاست و این امر از دشواری مرمت آن می‌کاهد.
خاکی به تاخیر در برگزاری مزایده برای واگذاری این بنا اشاره کرد و گفت: مدتی بحث ثبت جهانی این کاروان‌سرا در دستور کار قرار داشت و با مشورت‌های انجام شده با اهالی میراث فرهنگی و مسئولان وزارتخانه، مقرر شد که پس از ثبت جهانی این بنا، مزایده را برگزار کنیم.
او افزود: این بنا در میان حدود ۳۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی بزرگ کشور و همچنین در مجاورت اتوبان کرج_قزوین قرار دارد و از آنجایی که ما در استان البرز، نیازمند افزایش خدمات گردشگری خصوصا در حوزه اقامتگاه و هتل هستیم، این مجموعه با مدیریت درست و مناسب و انجام مرمت و احیا می‌تواند به عنوان یک قطب اقامتی راه‌اندازی شود.

قلعه صمصام آماده تحویل به سرمایه‌گذار است

مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز درباره قلعه صمصام گفت: این بنا اخیرا از سوی صندوق توسعه و احیا وارد مزایده و با طی روند قانونی شفاف، سرمایه‌گذار مناسب جهت مشارکت در مرمت و احیا، انتخاب شده است.
او افزود: از آنجایی که دور قلعه، دیوارکشی شده است و حریم آن مشخص شده، آسیبی به قرارداد با سرمایه‌گذار وارد نمی‌شود.

چهار حمام و چهارده قلعه تاریخی البرز، آماده شرکت در مزایده

این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: برای برگزاری مزایده چهار حمام تاریخی شهرک طالقان، مصباح، هله‌جرد و حیدرآباد، آمادگی خود را برای شروع فرآیند کارشناسی به صندوق توسعه و احیا اعلام کرده‌ایم و آماده واگذاری این بناها برای مشارکت بخش خصوصی در مرمت و احیای آن هستیم.
خاکی افزود: چهارده قلعه تاریخی طالقان امکان واگذاری در مدت معین به بخش خصوصی را دارد. قلعه کی‌قباد در مرحله کارشناسی است و اگر این واگذاری به خوبی انجام شود، سیزده قلعه دیگر را نیز برای مزایده مشارکت در مرمت و احیا آماده خواهیم کرد و این امر از اولویت‌های ما در اداره کل میراث فرهنگی استان البرز است.او خاطر نشان کرد: مشکلاتی در زمینه احداث بناهای جدید برای هتل و اقامتگاه در طالقان وجود دارد و طبیعتا مرمت و احیای بناهای موجود، می‌تواند فرصتی برای توسعه گردشگری طالقان باشد و به شرط تداوم همکاری‌ها، تمام فرآیند واگذاری بناها را از طریق صندوق توسعه و احیا انجام خواهیم داد.

صندوق توسعه و احیا، تسهیل‌گر در فرآیند واگذاری بناهای تاریخی

خاکی در انتها با بیان رویکرد جدید و تعامل‌گرایانه‌ صندوق توسعه و احیا گفت: از آنجایی که هر استان، شرایط خاص مربوط به خود را دارد و ما نیز حافظ منبع استان خود هستیم، شرایطی را را برای واگذاری بناها طبق منافع استان البرز به صندوق اعلام کردیم و توسط صندوق نیز پذیرفته شد.
وی ادامه داد: صندوق توسعه و احیا، تسهیل‌گر فرآیند واگذاری بناهاست و تصدی امور مربوط به مزایده و واگذاری بناها توسط صندوق، باعث عدم مداخلات اداری و تعارفات موجود در درون استان می‌شود و از به وجود آمدن چالش‌های مدیریتی جلوگیری می‌کند.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=7179

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.