• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

اخبار ویژه

جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد

15
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا بیان کرد:

گردشگری و میراث فرهنگی، پیوندی ناگسستنی با هم دارند/ صندوق توسعه و احیا، حلقه واسط بین میراث فرهنگی و گردشگری کشور است

  • کد خبر : 6362
  • 08 مهر 1402 - 23:53
گردشگری و میراث فرهنگی، پیوندی ناگسستنی با هم دارند/ صندوق توسعه و احیا، حلقه واسط بین میراث فرهنگی و گردشگری کشور است
شهاب طلایی، صندوق توسعه و احیا را حلقه واسط بین میراث فرهنگی و گردشگری کشور دانست و بیان کرد: گردشگری و میراث فرهنگی، پیوندی ناگسستنی با هم دارند و هیچ افتراقی به این دو موضوع نیست.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، جشنواره نکوداشت روز جهانی گردشگری با محوریت میراث فرهنگی و سرمایه‌‎گذاری پایدار امروز شنبه هشتم مهرماه ۱۴۰۲ در عمارت مسعودیه برگزار شد.
دکتر شهاب طلایی‌شکری، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در این مراسم ضمن تبریک ایام ربیع‌الاول، گفت: روز جهانی گردشگری با محوریت میراث فرهنگی و سرمایه‌‎گذاری پایدار که نکوداشت آن با همکاری دانشگاه آزاد واحد غرب تهران و برخی از فعالان و دست‌اندرکاران حوزه گردشگری در جال برگزاری است را تبریک می‌گویم.

چرا این سه بخش مهم وزارتخانه به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند؟‌

وی با اشاره به موضوع میراث فرهنگی و گردشگری در کشور، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۰ سال از تلفیق سازمان میراث فرهنگی سابق با سازمان ایرانگردی می‌گذرد و به ‌نوعی از نظر ساختاری با همدیگر مرتبط شده‌اند ولی هنوز یکی از چالش‌های اساسی، ارتباط موضوعی سه حوزه اصلی وزارتخانه شامل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همدیگر بود.
طلایی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مباحث زمان فعالیت ما و همکاران‌مان در مجلس شورای این سوال بود که چرا این سه بخش مهم وزارتخانه به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و وارد حوزه استحفاظی هم نمی‌شوند.

گردشگری و میراث فرهنگی، پیوندی ناگسستنی با هم دارند

وی با بیان اینکه جشنواره نکوداشت روز جهانی گردشگری با محوریت میراث فرهنگی و سرمایه‌‎گذاری پایدار به مناسبت هفته گردشگری برگزار شد، گفت: این مهم بدین معنا است که گردشگری و میراث فرهنگی، پیوندی ناگسستنی با هم دارند و هیچ افتراقی به این دو موضوع نیست.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با اشاره به اینکه رویکرد ما در حوزه میراث فرهنگی برای حفاظت از این بخش و بناهای تاریخی بوده است، افزود: ما علاوه بر شناسایی و ضبط بناهای تاریخی به دنبال بهره‌برداری از آن‌ها هستیم.
وی در همین رابطه تصریح کرد: حلقه مفقوده در مسیر حفاظت از میراث فرهنگی، حلقه شناسایی، ثبت، مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی است. یعنی بسیاری از بناهای تاریخی ما که در طول ۴ دهه اخیر ثبت‌ ملی شده‌اند ولی به بهره‌برداری نرسیده‌اند، عملاً با تخریب آن بناها و یا با از بین رفتن آ‌ن‌ها مواجه بودیم.

صندوق توسعه و احیا، حلقه واسط بین میراث فرهنگی و گردشگری کشور

طلایی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی را حلقه واسط بین میراث فرهنگی و گردشگری کشور دانست و بیان کرد: اینکه صندوق حق بهره‌برداری از بناهایی تاریخی را به مردم واگذار می‌کند در واقع به تأسیسات و جاذبه‌های گردشگری، زیرساخت اضافه می‌کند.
وی با بیان اینکه بناهای تاریخی با حمایت صندوق در قالب هتل بوتیک، اقامتگاه، مکانی برای پذیرایی یا رویداد فرهنگی، موزه و امثال آن به بهره‌برداری می‌رسید، اظهار کرد: خروجی نهایی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، فعالیت برای احیا و مرمت بناهای تاریخی است تا به ظرفیت‌های گردشگری در موضوعات و حوزه‌های مختلف اضافه کند و به‌نوعی بین میراث فرهنگی و حوزه گردشگری کشور پیوند ایجاد می‌کند.

ثبت ملی و جهانی بناها هیچ منافاتی با بهره‌برداری گردشگری از آن‌ها ندارد

طلایی با اشاره به اینکه ۵۴ کاروانسرای ایران، اخیرا ثبت جهانی شده است، گفت: بسیاری از این کاروانسراها در حال استفاده به عنوان مکان اقامتی هستند که از جمله آنها کاروانسرای بیستون کرمانشاه و کاروانسرای یام تبریز است.

به شعار سازمان جهانی در زمینه «سرمایه‌گذاری و گردشگری سبز»، باور داریم

وی اضافه کرد: ثبت ملی و جهانی بناهای تاریخی هیچ منافاتی با بهره‌برداری گردشگری از مکان‌ها و بناهای تاریخی ندارد و باید به سمتی حرکت کنیم که اگر بنا، محوطه و یا بافتی ثبت می‌شود، حلقه حفاظت از آن نیز تکمیل شود و این به معنای استفاده گردشگری از آن فضا است.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با بیان اینکه ما به شعار سازمان جهانی در زمینه سرمایه‌گذاری و گردشگری سبز باور داریم و متناسب با آن‌ فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم، گفت: سرمایه‌گذاری مردم در بناهای تاریخی، در واقع نوعی سرمایه‌گذاری سبز است که آقای دکتر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی هم به آن اشاره کردند. پیشینیان ما متناسب با بوم و اقلیم خود کشور، از فضای موجود استفاده و بناهایی را طراحی کرده‌اند که تمام رویکردهای خفاظتی و اقلیمی در آن‌ها رعایت شده بود.

منابع دولت برای برای مرمت و احیای بناهای تاریخی بسیار کم و ناچیز است / احیای واقعی زمانی محقق می‌شود که مردم وارد حلقه حفاظت و مرمت شوند

وی در ادامه با اشاره به وجود یک میلیون اثر تاریخی واجد شرایط ثبت‌ شدن که ۳۴ هزار مورد از آن‌ها ثبت شده است، اظهار کرد: منابع دولت برای برای مرمت و احیای بناهای تاریخی بسیار کم و ناچیز است و اصلاً مجموعه بودجه تملک دارایی خود وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی برای حوزه احیا و مرمت بناهای تاریخی با این همه وسعت، کفاف نمی‌دهد.

بازگشت چرخه حیات به بناهای تاریخی با سرمایه‌گذاری مردمی

طلایی با بیان اینکه ما باید با کمک مردم و از طریق سرمایه‌گذاری آن‌ها بناهای تاریخی را احیا و به چرخه حیات بازگردانیم، گفت: تمام کسانی که شهر، کشور و مملکت خود را دوست دارند از اینکه بناهای تاریخی تخریب می‌شوند، ناراحت هستند و از دولت انتظار دارند که آن‌ها را مرمت کند در حالی که اگر بناهای تاریخی در اختیار خود مردم قرار نگیرد و اصطلاحاً مردم وارد حلقه حفاظت و مردمت نشوند، عملاً احیایی صورت نگرفته است.

حرکت به سمت تعمیق و پیوند بیشتر بین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری

وی ضمن اظهار امیدواری برای موفقیت در زمینه پیوند میراث فرهنگی و گردشگری در کشور، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی و هویت تاریخی را جدای صنعت گردشگری ندانیم. ضمن آنکه کشوری که این همه سابقه فرهنگی و تاریخی دارد و در دنیا با برند و هویت کشور فرهنگی شناخته می‌شود، باید به این سمت حرکت کنیم که تعمیق و پیوند بیشتر بین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد شود.

مسیر پیوند بین دانشگاه و حوزه اجرا در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری تدوام پیدا کند

طلایی با اشاره به اینکه ان‌شاءالله در آینده شاهد ظرفیت‌هایی در کشور باشیم که به‌عنوان نماد هویت، تاریخ و جاذبه گردشگری مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد، گفت: از دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب و دوستان هم‌دانشگاهی و استادان بزرگوارم به‌خصوص دکتر رنجبر و دکتر بروجنی و سایر کسانی که در برگزاری این جشنواره همکاری داشتند تشکر می‌کنم.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در پایان یادآور شد: امیدوارم مسیر پیوند بین دانشگاه و حوزه اجرا در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری تدوام پیدا کند و این جشنواره تازه شروع کار است و قطعاً دکتر شالبافیان و همکاران‌شان نیز از این موضوع استقبال می‌کنند.

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6362

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.