• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

اخبار ویژه

جلسه شورای مدیران صندوق توسعه و احیا برگزار شد/ تودیع و معارفه مدیر واحد توسعه مدیریت برگزاری مزایده بناهای استان مرکزی در نیمه اول سال جاری / حفاظت و احیای بناهای تاریخی، بزرگترین انتفاع دولت از واگذاری بناهاست / رویکرد صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی آگاهانه است مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد/ حدود ۳ هزار بنای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی قرار دارد/ نمی‌توان از تهران برای تمام کشور برنامه‌ریزی کرد/ صندوق دنبال احیاست نه انتفاع مالی طرح مرمت و احیای حمام ارامنه، خانه ضرابی همدان و چشمه علی دامغان بررسی می‌شود دومین نشست خبری مدیر عامل صندوق توسعه و احیا / گزارش یکسال احیای بناهای تاریخی اولین جلسه از سلسله‌های نشست‌های روایت احیا / روایت احیای خانه‌های تاریخی آبشنگ و عابدیان در اصفهان مرور شد تقدیر ضرغامی از بهره‌برداران و مرمتگران شش بنای تاریخی صندوق توسعه و احیا تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد

16
با برگزاری مزایده، محقق می‌شود؛

احیای ده بنا در چهار گوشه ایران؛ از اردبیل تا کرمان

  • کد خبر : 6066
  • 14 مرداد 1402 - 17:25
احیای ده بنا در چهار گوشه ایران؛ از اردبیل تا کرمان
با برگزاری مزایده از سوی صندوق توسعه واحیا، مسئولیت مرمت، احیا و حق بهره‌برداری در مدت معین مربوط به ده بنای تاریخی و فرهنگی در شهرهای اردبیل، سبزه‌وار، تربت حیدریه، گرگان، کرمان، آمل، قزوین و اهر به مردم واگذار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، با برگزاری مزایده از سوی صندوق توسعه واحیا، مسئولیت مرمت، احیا و حق بهره‌برداری در مدت معین مربوط به ده بنای تاریخی و فرهنگی در هفت استان و در شهرهای اردبیل، سبزه‌وار، تربت حیدریه، گرگان، کرمان، آمل، قزوین و اهر به مردم واگذار می‌شود.

اسناد مزایده مربوط به ده بنای تاریخی و فرهنگی است که هر بنا به صورت جداگانه واگذار می‌شود. این بناها عبارت است از:

  1. کاروان‌سرای گویجه بئل در شهر اهر، استان آذربایجان شرقی
  2. خانه آصف در شهر اردبیل، استان اردبیل
  3. خانه خادم باشی در شهر اردبیل، استان اردبیل
  4. کاروانسرای زعفرانیه در شهر سبزوار، استان خراسان رضوی
  5. کاروانسرای مهر در شهر سبزوار، استان خراسان رضوی
  6. حمام حاج رئیس در شهر تربت حیدریه، استان خراسان رضوی
  7. گراند هتل در شهر قزوین، استان قزوین
  8. خانه فخری راور در شهر راور، استان کرمان
  9. خانه فاطمی در شهر گرگان، استان گلستان
  10. خانه عبادی در شهر آمل، استان مازندران

گفتنی است آگهی این مزایده‌ها در دو روزنامه همدلی و هم‌میهن چاپ شده و فایل آن به همراه اسناد فنی مورد نیاز، ذیل همین گزارش، در دسترس است.

لازم به ذکر است فرآیند اجرایی این مزایده، با هدف شفافیت هرچه بیشتر و اجرای سریع‌تر، به صورت کاملا الکترونیکی در سامانه ستاد (تدارکات الکترونیکی دولت) انجام می‌شود.

جزییات بیشتر این مزایده، به همراه اسناد فنی مورد نیاز در ادامه ارائه می‌شود:


معرفی هر بنا:

۱- کاروان‌سرای گویجه بئل در شهر اهر، استان آذربایجان شرقی

کاروانسرای کوهستانی گویجه بئل در جاده تبریز – هریس واقع است که دارای پلان مستطیل شکل بوده که گوشه‌های بنا با برجک هایی تقویت شده است. این کاروانسرای عظیم  که ده سالن بزرگ دارد و قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد و از آن به عنوان کاروان‌سرای کوهستانی استفاده شده است.

مهم ترین ویژگی این بنا، بسته بودن بنا و طراحی آن برای مناطق کوهستانی و سردسیر و زمستان های سخت و پربرف است. نوع معماری این اثر زیبا، بومی آذربایجانی است که در فاصله ۹۵ کیلومتری تبریز واقع شده است.

۲- خانه آصف در شهر اردبیل، استان اردبیل

خانه تاریخی آصف در دوران قاجار و در کوچه معمار اردبیل احداث شده است . این خانه متعلق به خانواده آصف بوده‌است.

این بنا دارای یک طبقه و یک نیم طبقه به عنوان بالاخانه  است که تقارن محوری دارد و راهرویی به نام « تختگاه» دسترسی به سایر فضاها را امکان‌پذیر می‌کند.

۳- خانه خادم باشی در شهر اردبیل، استان اردبیل

خانه خادم باشی یکی از یادگارهاي دوران قاجار به شمار می‌رود. این بنا یکی از مجموعه بناهاي سه گانه (خانه مبشري ،خانه خادم باشی، خانه صادقی) است که در بافت قدیم، محله اوچ‌دکان قرار گرفته و داراي دو بخش ساختمانی با دو حیاط اندرونی و بیرونی است.

این بنا منسوب به خانواده خادم‌باشی است. خانواده هدي (خادم‌باشی) در گذشته از خادمان بقعه شیخ صفی بوده و از این رو به این نام (خادم‌باشی) شهرت گرفتند و این بنا نیز چون تحت مالکیت این خانواده بوده است، به همین نام شناخته می‌شود.

 ۴- کاروانسرای زعفرانیه در شهر سبزوار، استان خراسان رضوی

کاروانسرای زعفرانیه در کنار شاهراه شرق -غرب بین سمنان و شاهرود در ناحیه آهوان، با مهارت معماران و استادکاران ایرانی و با پوشش و تزئینات اجری زیبا بنا نهاده شده است. اصل بنا، معماری و نوع قوس‌هایی که در ساختمان کاروانسرا مشاهده می شوند، همگی از دوره قاجارند.

اما این بنا در دوره سلجوقی ساخته شده است و شاید در دوره سلجوقی-صفوی بطور کامل تخریب و در دوره قاجار بطور کامل بازسازی شده است. این بنا تا دوره پهلوی اول به عنوان کاروانسرا مورد استفاده بوده است.

۵- کاروانسرای مهر در شهر سبزوار، استان خراسان رضوی

کاروانسرای مهر در مسیر جاده ابریشم  و محور سبزوار به شاهرود و ۵۰ کیلومتری غرب سبزوار  قرار دارد که یکی از زیباترین کاروانسراهای بین راهی و متعلق به دوران قاجار است. این کاروانسرا به خاطر اهمیت و همین طور معماری خاص خود در لیست میراث فرهنگی و تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

پلان این کاروانسرا به صورت مستطیلی شکل و از نوع چهار ایوانی و به صورت حیاط مرکزی ساخته شده است و ۲۸ عدد اتاق آن در اطراف حیاط چیده شده اند. قسمت های مختلف این کاروانسرا شامل هشتی، حیاط مرکزی، اتاق ها، اصطبل‌های شرقی و غربی و یک محل شاه‌نشین می شود.

۶- حمام حاج رئیس در شهر تربت حیدریه، استان خراسان رضوی

اين حمام در سال ۱۲۷۳  هجري قمري توسط مرحوم سيد محمد امين التجار معروف به حاجي رئيس در زميني به ابعاد ۳۵*۴۵ متر در انتهاي خيابان روح بخش تربت حيدريه بنا شده است.

بنای حمام حاج رئیس حمام از ۲ بخش زنانه، مردانه و ۶ دکان مجاور در ضلع غربی بنا تشکیل شده و همانند سایر حمامهای تاریخی دارای ورودی، سربینه، رختکن، گرمخانه، میاندر، خزینه آب سرد و گرم، گلخن و تون است در بخش مردانه پس از پلکان ورودی به بخش سربینه می‌رسیم سپس میاندر و بعد وارد گرمخانه مستطیل شکل می شویم که جبهه جنوبی با خزینه ارتباط داشته است.

۷- گراند هتل در شهر قزوین، استان قزوین

گراند هتل قزوین دومین مهمانخانه شهر قزوین و همچنین از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی است که در سال‌های پایانی دوره قاجاری ساخته شد.

این بنا در حوالی سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد بنا شد پشت این عمارت در محل کنونی مدرسه علامه محمد قزوینی بنای عدلیه قرار داشته‌است این بنا امروز قدیمی‌ترین گراند هتل باقی‌مانده در کل ایران است. در محل این بنا وقایع بزرگی نظیر طراحی کودتای رضاشاه صورت گرفته‌است.

۸- خانه فخری راور در شهر راور، استان کرمان

قدمت این بنا با توجه به تاریخ ثبت شده بر روی سردر ورودی متعلق روی متعلق به دوره پهلوی دوم است. (تاریخ ۱۳۲۷ شمسی نوشته شده است).

خانه فخری از جمله ابنیه مسكوني اعیانی راور است که از دو بخش اندروني و بیروني تشكیل شده است. مساحت کل اين خانه در حدود ۲۱۱۳ مترمربع است و ۸۹۵ مترمربع زيربنا دارد.

۹- خانه فاطمی در شهر گرگان، استان گلستان

این خانه یکی از خانه های قدیمی شهر گرگان واقع در محلة سر خواجه است، محلة سر خواجه از محله‌های قدیمی شهر گرگان و دارای بناهای باارزش از نظر معماری و شهرسازی است که در بافت مسکونی و در راسته‌ها، گذرهای ارتباطی و فضای شهری و عمومی و خصوصی به چشم می‌خورد.

قدمت این بنا مربوط به دوره قاجار  است و یک  ساختمان نیز الحاقاتی از دوره پهلوی دارد.

۱۰- خانه عبادی در شهر آمل، استان مازندران

 نوع معماری بنای خانه عبادی متعلق به دوران پهلوی اول است و در گذشته بنای مذکور در اختیار حاج علی ارباب بوده است.

در سالهای بعد مالکیت این بنا به آقای عبادی منتقل شده است از این رو به همین نام شنخته می‌شود.

 


متن کامل آگهی این مزایده:

آگهي مزايده عمومي واگذاری بهره‌برداری بناهای تاریخی و فرهنگی

شماره  ۵۰۰۲۰۳۰۱۲۱۰۰۰۰۲۱ الی ۵۰۰۲۰۳۰۱۲۱۰۰۰۰۳۰

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی که موسسه‌ای  وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی است در نظر دارد ۱۰ مجموعه تاریخی ذیل را طبق مشخصات مندرج در اسناد مزایده از طریق مزایده عمومی به صورت قرارداد سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق استفاده و بهره‌برداری مدت معین از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به آدرس www.setadiran.ir و طی تشریفات مزایده به اشخاص (حقیقی و حقوقی) واجد شرایط واگذار نماید.

تمامی مراحل برگزاری مزایده از دریافت اسناد مزایده تا ارائه پیشنهاد مزایده‌گران و همچنین کمیته فنی و بازرگانی در زمان بازگشایی پاکت ها، از طریق درگاه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ( ستاد ) به آدرس www.setadiran.ir انجام خواهد شد.لازم است علاقه مندان به شرکت در تمامی مزایدات و مناقصات صندوق توسعه و احیاء مراحل ثبت‌نام در سایت مذکور و دریافت گواهی امضای الکترونیکی را انجام دهند.

لذا از كليه‌ی واجدين صلاحيت و درخواست‌كنندگان دعوت مي‌شود از تاريخ نشر آگهي، اسناد مزايده را از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ( ستاد ) به آدرسsetadiran.ir یا پايگاه اينترنتي صندوق توسعه و احياء (chre.ir ) و يا پايگاه ملي اطلاع‌رساني مناقصات و مزایدات ( iets.mporg.ir ) دريافت نموده و طبق زمان بندی ذیل مدارک مربوطه را تکمیل و نسبت به درج پاکت ها در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ( ستاد ) به آدرسsetadiran.ir اقدام نمایند.

  1. نام و نشانی مزایده‌گزار : صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به آدرس تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه، ساختمان صندوق احیاء / شماره تلفن ۰۲۱۳۳۹۹۲۰۱۶ و ۰۲۱۳۳۹۹۲۰۱۷ ( اداره سرمایه گذاری – داخلی ۳۲۶ )
  2. نوع تضمین شرکت در مزایده ( پاکت الف ) : «تضمین شرکت در مزایده» فقط به صورت ضمانت‌نامه بانكي و يا پرداخت نقدي به شماره‌ی شبا ۳۵۰۱۰۰۰۰۴۰۰۱۰۰۶۶۰۶۳۷۵۰۶۹ IR بانك مركزي جمهوری اسلامی ایران به نام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی –  تمركز وجوه سپرده‌ی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی قابل واریز خواهد بود. مدت اعتبار ضمانت‌نامه‌ی بانكي تضمین شرکت در مزایده باید با مدت اعتبار پيشنهادها (۶ماه) برابر باشد. پیشنهادهایی که برای مدت کمتری اعتبار داشته باشند، رد خواهند شد.
  3. مهلت زمان دریافت اسناد مزایده از سامانه ستاد : از ۸ صبح روز دوشنبه۰۹/۰۵/۱۴۰۲ لغایت تا ساعت ۱۹ روز دوشنبه ۲۳/۰۵/۱۴۰۲
  4. آخرین مهلت تسلیم پیشنهادها : ساعت ۱۹روز سه شنبه ۰۷/۰۶/۱۴۰۲
  5. زمان برگزاری کمیسیون مزایده : پیشنهادهای واصله در ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۲/۰۶/۱۴۰۲ در جلسه کمیسیون مزایده واقع در خیابان آزادی، نبش بزرگراه یادگارامام، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سالن فجر و از طریق درگاه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ( ستاد) به آدرس setadiran.ir باز و خوانده می شود.
  6. زمان و محل ارائه ضمانت نامه : اصل ضمانتنامه معتبر شرکت در فرآیند ارجاع کار تا ساعت ۱۶:۰۰ روز چهارشنبه مورخ ۰۸/۰۶/۱۴۰۲ به دستگاه مزایده گزار به آدرس تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه، ساختمان صندوق احیاء دبیرخانه تسلیم نموده و رسید آن را دریافت نمائید.
  7. اطلاعات تماس سامانه ستاد جهت انجام مراحل عضویت در سامانه : مرکز تماس :۰۲۱۱۴۵۶ سامانه تدارکات الکترونیک دولت ( ستاد ) setadiran.ir
  8. حضور شرکت کنندگان و یا نمايندگان تام الاختيار آنها با ارایه‌ی معرفي‌نامه در جلسه‌ی گشايش پيشنهادها اختیاری می باشد.
  9. تنها به پیشنهاد یا پیشنهادهای ارسالی از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت ترتیب اثر داده می شود.
  10. شركت در مزايده و دادن پيشنهاد تحت هيچ شرايطي حقي براي شركت‌كننده ايجاد نخواهد كرد و صندوق احیاء در رد يا قبول يك يا كليه‌ی پيشنهادها مختار است.
  11. هزینه‌ی درج آگهی در روزنامه ،کارشناس رسمی دادگستری و طرح توجیه اقتصادی (fs) از برنده‌ی مزایده اخذ خواهد شد.
  12. ساير جزیيات و اطلاعات در اسناد مزايده درج شده است و برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه هایir و saabta.irمراجعه شود.

تذکر۱ : پیشنهاد دهنده باید قیمت پیشنهادی خود را به صورت اجاره بهای ماهیانه در زمان برگزاری مزایده درج نماید و ملاک قیمت ها در پاکت ج، مبلغ اجاره بهای ماهیانه پیشنهادی می باشد. درج پیشنهاد قیمت به اشکال دیگر از جمله سالیانه یا روزانه موجب رد پیشنهاد خواهد بود.

تذکر۲ : در صورت دریافت نکردن سند مزایده در آخرین مهلت اعلام شده (ساعت ۱۹ روز دوشنبه ۲۳/۰۵/۱۴۰۲) از سامانه ستاد الکترونیک دولت، متقاضی نمی تواند اسناد مدارک خود را برای مزایده بارگزاری و شرکت نماید.


آگهی چاپ شده مزایده


اسناد فنی

برای دریافت اسناد هر بنا، روی عنوان ان کلیک کنید:

 


سایت سامانه ستاد (تدارکات الکترونیکی دولت)

اسناد مزایده‌های فوق در سایت سامانه ستاد (تدارکات الکترونیکی دولت) منتشر شده است که از پیوند زیر در دسترس است:

https://setadiran.ir/setad/cms

برای دانلود اسناد، وارد سایت ستاد ایران شده و بخش مزایده را انتخاب کنید. سپس بخش اجاره را انتخاب کنید. با کلیک روی گزینه جستجوی پیشرفته و وارد کردن کدهای هر مزایده، وارد صفحه اختصاصی آن شوید و در مزایده شرکت کنید.

برای آشنایی با نحوه کار در سامانه ستاد، راهنمای آموزشی زیر را ببینید:

 

کدهای هر مزایده برای جست‌وجودر سامانه ستاد عبارت است از:

 

لینک کوتاه : https://saabta.ir/?p=6066

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.